چگونه یک فضای بازی در خانه برای کودکان ایجاد کنیم؟

چگونه یک فضای بازی در خانه ایجاد کنیم؟ برای ایجاد یک فضای بازی برای کودکان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ ایده‌های خلاقانه برای فضای بازی کودکان در خانه‌های کوچک چیست؟

تا همین چند سال پیش، عمده بازی‌های کودکان در فضای باز یعنی در حیاط خانه یا کوچه‌ها انجام می‌شد. اما امروزه به دلایل مختلف از جمله افزایش آپارتمان‌نشینی و رشد تکنولوژی، کودکان بیشتر وقت خود را در خانه و در کنار خانواده می‌گذرانند. از این رو ایجاد یک فضای مناسب، ایمن و خلاقانه برای بازی بچه‌ها که منجر به رشد جسمی و ذهنی او شود، امری ضروری است.

علاوه بر این با توجه به کوچک بودن آپارتمان‌ها، همه افراد امکان اختصاص یک اتاق جداگانه برای کودک را ندارند. بنابراین باید بتوانند در خانه کوچک خود، یک فضای مناسب برای بازی کودک خود ایجاد کنند. در این مطلب به چگونگی ایجاد فضای بازی مناسب برای کودک در خانه می‌پردازیم..

نکات مهم برای ایجاد فضای بازی در خانه

 

1- فضای نگهداری و ذخیره‌سازی مناسب

کودک سریع رشد می‌کند و وسایل و اسباب‌بازی‌های او مدام تغییر می‌کند. بنابراین برای نگهداری وسایل او برای بازی و فعالیت، باید فضایی ایجاد کنید که انعطاف‌پذیر باشد و در هر دوره از رشد کودک بتواند به خوبی وسایل را در خود جای دهد. به طور مثال قفسه یا کمدی را انتخاب کنید که کودک بتواند در هر سنی خودش وسایل را بردارد و جابجا کند.

نکته دیگر کمد یا قفسه کودک، فضاهای متنوع در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برای جا دادن وسایل مختلف مثل اسباب‌بازی، لوازم تحریر یا عروسک‌ها و لگوهای او است. ایجاد یک فضای نگهداری مناسب، از بهم‌ریختگی وسایل بازی جلوگیری می‌کند و کار را برای کودک راحت می‌کند.

سعی کنید جای وسایل او در قفسه یا کمد را به طور دوره‌ای تغییر دهید تا او برای پیدا کردن آن‌ها تلاش کند. با این روش قدرت کنجکاوی و تمرکز او را تقویت می‌کنید.

.

2- قفسه کتاب

کودکان در هر سنی که باشند به یک قفسه کتاب نیاز دارند. کتاب‌های درسی و غیردرسی جزو وسایل همیشگی او هستند. بنابراین لازم است که یک قفسه کتاب مناسب و جادار برای او تهیه کنید.

.

3-فضای آموزشی

در طراحی فضای بازی کودک علاوه بر زیبایی، به افزایش یادگیری او نیز توجه کنید. برای کودکتان یک میز و صندلی مناسب تهیه و از وسایل آموزشی مانند کتاب، کره جغرافیایی، تصاویر و غیره استفاده کنید. می‌توانید در اتاق کودکتان بازی‌های آموزشی و فکری انجام دهید. تا علاوه بر سرگرمی، به بروز بلوغ و استعداد فرزندتان کمک کرده باشید.

.

4-قرار دادن تصاویر و عکس‌ها

در محل بازی و فعالیت کودک، از قاب عکس‌های خانوادگی یا دوستانه و تصاویر مورد علاقه او غافل نشوید. این کار باعث ایجاد تعامل بیشتر او با اطرافیان و رشد ذهنی کودک می‌شود. تصاویر را به گونه‌ای در فضای بازی او قرار دهید که بتواند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد و آن‌ها را جابجا کند.

.

5-دیوار متناسب با سن کودک

برای پوشاندن دیوار اتاق یا فضای بازی و فعالیت کودک، از کاغذ دیواری‌ یا پوسترهایی استفاده کنید که بتوانید در هر سنی متناسب با علایق و روحیات کودک، آن را تغییر دهید. حتی می‌توانید فضایی را برای او تدارک ببینید که بتواند خودش روی دیوار عکس‌ها و پوسترهای مورد علاقه‌اش را بچسباند و مجددا آن‌ها را عوض کند. همچنین می‌توانید روی دیوار کاغذهایی بچسبانید یا تخته سیاهی نصب کنید که بتواند به راحتی روی آن‌ها بنویسد و نقاشی کند.

.

6-ایجاد فضای هنری

سعی کنید در اتاق یا فضای بازی کودک، جایی را برای قرار دادن یا آویزان کردن وسایل دست‌ساز یا هنرهای دستی کودک، تعبیه کنید. به نمایش گذاشتن آثار هنری که کار دست خود کودک است، به افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند.

.

7-فضای خنثی

در اتاق کودک یا فضای بازی او از طراحی‌های مینیمال و رنگ‌های خنثی بیشتر استفاده کنید. شلوغی بیش از حد تمرکز کودک را می‌گیرد و آرامش او را بر هم می‌زند. سعی کنید وسایل و اسباب‌بازی‌هایی که کودک دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کند، جمع کنید و اسباب‌بازی‌های جدید به وسایلش اضافه کنید. با این روش هم از بهم ریختگی جلوگیری کرده‌اید، هم اینکه کودک را با اسباب‌بازی‌های جدید آشنا می‌کنید و خلاقیت او را تقویت می‌کنید.

.

8- نور طبیعی و اشراف به بیرون

سعی کنید فضایی که برای بازی کودک در نظر می‌گیرید در جایی باشد که نور طبیعی داشته باشد و چه بهتر که کودک بتواند از پنجره به بیرون از خانه اشراف داشته باشد. مشاهده طبیعت، گیاهان، حیوانات و انسان‌ها حس کنجکاوی و هوش کودک را تقویت می‌کند.

.

9-عدم استفاده از لوازم دکوراتیو

توجه کنید در فضایی که برای بازی کودک در نظر گرفتید، وسایل دکوراتیو سنگین و شکستنی که برای کودک خطرناک است، قرار ندهید. کودک مدام در حال حرکت و جنب‌وجوش است و بهتر است فضای مناسب و ایمن برای رفت‌وآمد داشته باشد.

.

10-کفپوش مناسب

اغلب بچه‌ها بخشی از بازی‌های خود را به صورت خوابیده انجام می‌دهند یا دوست دارند بر روی زمین چرخ بزنند. پس بهتر است کف اتاق یا فضای بازی را فرش کرده یا از موکت و کفپوش‌های کودکانه استفاده کنید تا از آسیب دیدن دست و پا و زانوی کودک جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید از فوم‌های مخصوص بازی برای پوشاندن کف اتاق استفاده کنید.

.

چگونگی ایجاد یک فضای بازی در اتاق نشیمن یا فضاهای مشترک خانه

همه افراد در خانه‌های بزرگ زندگی نمی‌کنند که بتوان یک اتاق جداگانه به بازی و فعالیت کودک اختصاص داد. بنابراین خیلی از کودکان مجبور هستند در فضاهای اشتراکی خانه مانند اتاق نشیمن به بازی بپردازند. در این قسمت به معرفی ایده‌ها و روش‌هایی برای ایجاد فضای بازی مناسب در اتاق نشیمن یا هر فضای مشترکی در خانه خواهیم پرداخت.

1. یک گوشه دنج از فضا را برای بازی کودک در نظر بگیرید. فضای زیر یا کنار پله یا گوشه‌های ناقص و بلااستفاده پذیرایی، می‌تواند محل مناسبی برای بازی کودک باشد. بهتر است این گوشه خیلی در دید نباشد که بهم ریختگی‌ها خیلی مشخص نباشد. البته باید به گونه‌ای این فضا انتخاب شود که والدین بتوانند روی کودک نظارت داشته باشند.

اگر امکانش را دارید یک سایبان برای او ایجاد کنید تا فضای بازی او مرز داشته باشد و کودک در آن احساس راحتی کند. انتخاب یک رنگ مناسب و کودکانه و آویزان کردن تابلوها و پوسترهای مورد علاقه کودک روی دیوار نیز، هویت مستقلی به فضای بازی او می‌دهد. برای آپارتمان‌های با متراژ پایین استفاده از چادر بازی کودک گزینه مناسبی است تا همه وسایل بازی کودک در یک جا جمع شده و یک فضای سرگرمی و بازی منحصر به فرد برای او ایجاد کنید.
2. فضای بازی را با یک فرش مشخص کنید. یک فرش کودکانه یا رنگارنک برای مشخص کردن منطقه بازی در اتاق نشیمن در نظر بگیرید. این کار باعث ایجاد تفکیک بصری شده و کودک می‌داند که محل بازی کجاست و وسایل و اسباب‌بازی‌هایش را باید در کجا قرار دهد.

3. حتما فضایی برای قرار دادن و نگهداری وسایل و اسباب‌بازی‌های کودک ایجاد کنید. قرار دادن یک کمد یا چند سبد برای سازماندهی و مرتب کردن وسایل کافی است. اگر فضای کافی ندارید، از دیوار برای نصب قفسه یا شلف‌های کم‌جا استفاده کنید. این کار باعث می‌شود، فضای بازی او به آسانی مرتب شود.

4. حتما برای کودک یک مبلمان قرار دهید. قرار نیست این مبلمان خیلی بزرگ باشد. یک پاف یا یک بالش راحت برای نشستن کودک کافی است.

5. اگر گوشه مناسبی برای اختصاص فضای بازی کودک ندارید، با جابجایی مبلمان و تقسیم فضای نشیمن، برای او یک گوشه مناسب ایجاد کنید و وسایل او را در آنجا قرار دهید.

6. اگر اتاق نشیمن بزرگی دارید، یک فضای بزرگ مثلا انتهای اتاق نشیمن را کاملا به بازی کودک اختصاص دهید و وسایل بازی کودک را در همان قسمتی که برای بازی در نظر گرفتید، جای دهید، مثلا یک مینی آشپزخانه، یک تاپ بازی یا یک میز تحریر کوچک. بهتر است رنگ وسایل کودک با دکوراسیون کلی خانه هماهنگ باشد تا فضای بازی او خیلی در چشم بیننده نباشد.

7. اگر هیچ فضایی برای اختصاص دادن به بازی کودک در اختیار ندارید، استفاده از فضای بالکن یا زیرزمین گزینه مناسبی است. می‌توانید با استفاده از چادر بازی کودک و قرار دادن آن در بالکن خانه یا ساختن یک خانه با استفاده از پارچه و پتو و قرار دادن وسایل بازی کودک در آن، یک فضای بدون استفاده را تبدیل به یک فضای کاربردی کنید. فقط حتما به ایمنی فضا توجه کنید.

.

اولویت‌ها و علایق کودک خود را در نظر بگیرید!

برای ایجاد یک فضای بازی مناسب برای کودک، حتما لازم نیست خانه بزرگ و لوکسی داشته باشید. مهم‌تر از زیبایی فضای بازی، توجه به روحیه، علایق و استعدادهای کودک است. سعی کنید در طراحی فضای بازی حتما نظر کودک را جویا شوید. این کار باعث ایجاد حس استقلال و اعتماد به نفس در کودکان می‌شود. همچنین فضا را به گونه‌ای طراحی کنید که امکان یادگیری و پرورش استعدادهای او نیز فراهم شود.

.
منابع :
.https://www.inpinapp.com

چگونه یک فضای بازی در خانه برای کودکان ایجاد کنیم؟