دکوراسیون ایمن برای خانه های بچه دار

دکوراسیون ایمن خانه برای کودک : طراحی داخلی منازل باید با در نظر گرفتن سلامت، راحتی و امنیت افرادی که در آن خانه زندگی می کنند انجام شود. به همین دلیل خانواده هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند نیز باید تغییراتی را در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنند، زیرا تبدیل خانه به مکانی ایمن برای نوزادان و کودکان هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی برای رشد کودک اهمیت بسیاری دارد. البته خانواده های بچه دار با بزرگ شدن کودکان نیز باید تغییراتی را در طراحی داخلی ایجاد کنند، زیرا کودکان با گروه های سنی متفاوت احتیاجات متفاوتی دارند.

متخصصان توصیه های کارآمدی را ارائه می کنند که با توجه به آن ها می توان خانه را به محیطی ایمن، سالم و سرگرم کننده برای کودکان تبدیل کرد و ما در این مطلب به این توصیه ها خواهیم پرداخت.

ممکن است که تصور کنید با ایمنی کردن دکوراسیون خانه برای کودک آزادی شما محدود خواهد شد. اما می توان با برخی از اقدامات ایمنی که انجام می شود دکوراسیونی راحت و لذت بخش را هم برای خود و هم برای کودکان ایجاد کرد.

.

انتخاب اکسسوار های مناسب و محل قرارگیری آن ها

در اتاق نشیمن و اتاق خواب اکسسوار ها و لوازمی مانند شمع، کبریت، فندک و لوازم دکوری کوچک باید در محلی دور از دسترس کودک قرار داده شوند. این لوازم از جمله اشیائی هستند که به چشم کودک مانند اسباب بازی دیده می شوند و به همین دلیل ممکن است که خطر جدی ای را به همراه داشته باشند. نباید فراموش کنید که حتی لوازمی که بدون ریسک به نظر می رسند نیز ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشند. برای مثال ممکن است که تصور کنید یک شمع خاموش به تنهایی خطری ندارد، اما فراموش نکنید که در سنینی که کودکان هر وسیله را برای امتحان کردن به دهان خود می برند، ممکن است که شمع را نیز گاز زده و بخورند و به همین دلیل است که شمع در کل اکسسواری خطرناک برای کودکان به شمار می رود.

.

اشیائی که باید به دیوار ها ثابت شوند

اشیائی مانند قاب عکس ها، آینه ها، کتابخانه های بزرگ و تلویزیون در خانه های بچه دار حتما باید به دیوار ها ثابت شوند. با در نظر داشتن این نکته که هر وسیله ای که دست کودک به آن برسد احتمال سقوط آن وجود دارد، باید تمام لوازم غیر ثابتی که در اتاق نشیمن قرار دارند را مجددا از نظر گذرانده و برای امنیت کودک تمام آن ها را با استفاده از رولپلاک به گونه ای به دیوار متصل کنید که حتی در صورت تکان خوردن احتمال سقوط آن ها وجود نداشته باشد.

.

پریز های پوشش دار و جمع کننده کابل ها

یکی از نکات ایمنی که نه تنها در اتاق نشیمن، بلکه در تمام نقاط خانه باید به آن توجه کرد تعویض پریز های باز و معمولی با پریز های پوشش دار و ایمن است. هم چنین باید کابل های موجود در خانه را نیز با استفاده از جمع کننده های کابل جمع کرده و به دور از دسترس کودکان قرار داد.

.

انتخاب مبلمان

اکنون به موضوع انتخاب مبلمانی رسیدیم که هم از نظر ایمنی و سلامت و هم از نظر ظاهری و زیبایی تاثیر به سزایی در خانه ایجاد می کنند. هنگام خرید مبلمان برای خانه هایی که در آن ها کودک نیز زندگی می کند باید به این موضوع توجه داشته باشید که مبلمانی شکننده و زاویه دار را خریداری نکنید. بهتر است که تا جای ممکن میز ها در مدل های دایره و منحنی انتخاب شوند، اما اگر می خواهید میز زاویه دار خریداری کنید حتما در گوشه های میز از پد های محافظتی استفاده کنید تا به کودک آسیبی وارد نشود. انتخاب بهتر این است که میز های روکش داری که شبیه به پاف هستند خریداری کرده و دکوراسیونی زیبا و لطیف ایجاد کنید.

در انتخاب ست مبل ها و صندلی ها نیز می توانید مدل های کوتاه تری را انتخاب کنید که کودک بتواند به راحتی از آن بالا و پایین رود و با استفاده از کوسن ها و بالشتک های تزئینی متعدد هم از نظر زیبایی ظاهری راحت و شیک ایجاد کرده و هم برای کودک خود محیطی ایمن تر و نرم فراهم کنید.

برای فرش اتاق نشیمن نیز باید مدلی ضخیم و نرم که تمیزی آن نیز راحت باشد را انتخاب کنید. این مدل فرش ها هم از نظر بهداشتی مناسب بوده و هم برای امنیت کودک انتخاب بهتری هستند.

.

حفاظ پنجره ها

یکی از نکات ایمنی که در تمام اتاق ها باید مورد توجه قرار بگیرد استفاده از حفاظ برای پنجره ها است. برای حفاظت از پنجره ها از روش های متفاوتی می توانید استفاده کنید. در کشور ما معمولا برای خانه های بچه دار برای حفاظت از پنجره ها از نرده های فلزی استفاده می شود. اما استفاده از قفل پنجره که کودک نتواند آن را باز کند نیز روش کارآمدی خواهد بود. این روش های امنیتی به خصوص برای پنجره هایی که به مبل ها و صندلی ها نزدیک هستند حتما باید اعمال شوند.

.

امتیازات آشپزخانه های اوپن برای خانه های بچه دار

آشپزخانه های اوپن که با نام آشپزخانه های آمریکایی نیز شناخته می شوند، برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم با برداشتن دیوار های میان آشپزخانه و سالن و برای ایجاد نقشه ای باز در خانه مطرح شدند. هدف اصلی طراحی این مدل آشپزخانه این بود که خانواده ها بتوانند همیشه با یکدیگر در ارتباط باشند و خانواده های بچه دار بتوانند کودک خود را زیر نظر داشته باشند. این هدف در دنیای مدرن امروزی نیز بسیار کارآمد است.

اگر می خواهید هنگام آشپزی کردن و یا کار کردن در آشپزخانه نیز کودک خود را ببینید از طراحی باز برای آشپزخانه استفاده کنید. البته آشپزخانه اوپن بدین معنا است که کودکان نیز بدون هیچ محدودیتی می توانند به آشپزخانه راه پیدا کنند و به همین دلیل در این مکان نیز باید اقدامات امنیتی لازم صورت بگیرد.

.

ایجاد فضایی ایمن در آشپزخانه

اگر آشپزخانه اوپن ندارید با استفاده از قفل کودک می توانید درب را بسته و از ورود کودک به آشپزخانه جلوگیری کنید، اما اگر آشپزخانه شما باز است در این صورت برای ایجاد فضایی ایمن برای کودک باید برخی اقدامات امنیتی انجام دهید.

ابتدا باید کابیت های پایینی را ایمن کنید، به خصوص کابینتی که درآن مواد تمیز کننده را نگه داری می کنید، برای این منظور می توانید از قفل های مغناطیسی مخصوص استفاده کنید. سپس از امنیت گاز و فر مطمئن شوید. بهتر است که مدل هایی از گاز، یخچال و فر را انتخاب کنید که دارای قفل کودک هستند.

.

ترمز درب

آیا می دانید درب ها بیشترین مواردی در خانه هستند که باعث آسیب دیدن کودکان در هنگام بازی می شوند؟ بسته شدن ناگهانی درب ها با حرکات کودکان می تواند بسیار خطرناک بوده و به کودک آسیب وارد کند. یکی از کارهایی که به راحتی می توانید برای رفع این خطر انجام دهید استفاده از ترمز درب است که به راحتی می توانید آن را از هر جایی خریداری کنید.

.

محیط بازی کودک

برای ایجاد دکوراسیونی جذاب و سرگرم کننده برای خانواده های بچه دار ایجاد فضایی عمومی برای بازی کردن با کودک است. می توانید اتاق نشیمن را به گونه ای چیدمان کنید که فضایی برای بازی کردن با کودک ایجاد شده و بازی های مشترک در آن انجام دهید. این روش فضای خانه را به طور کامل تغییر خواهد داد و هم چنین برای امنیت کودک نیز مناسب خواهد بود، زیرا کودک زیر نظر شما به بازی خواهد پرداخت. می توانید در اتاق نشیمن یک فضای اجتماعی ایجاد کرده و با استفاده از قفسه ها و کشوهایی که در این بخش قرار دارند و حتی توسط جعبه ها، اسباب بازی ها و بازی های خانوادگی را دسته بندی کرده و به طور خلاصه تمام چیزهایی را که با هم از آن ها استفاده می کنید را در یک مکان نگه داری کرده و اطراف این مکان را با رنگ های گرم و شاد تزئین کنید.

.
منابع :
.https://pooyano.com

دکوراسیون ایمن برای خانه های بچه دار