نکات فنگ شویی برای اتاق کودک

همه ما دوست داریم کودکمان خواب آرامی داشته باشد اما شاید کمتر کسی با اصول فنگ شویی برای اتاق کودک آشنا باشد و به همین دلیل ممکن است چیزهایی را در اتاق خواب کودک استفاده کنیم که چندان اصولی و مناسب نباشند. پس قبل از هر چیزی قوانین و اصول فنگ شویی را به کار ببرید. از نکات فنگ شویی زیر برای اتاق کودک و خواب آرام کودک استفاده کنید.

.

کارهایی که معمولا برای خواب آرام کودک انجام می دهید

◉ تا جایی که می توانید از مواد طبیعی برای تخت، فرش، مبلمان، پرده و اسباب بازی ها استفاده کنید.

◉ داخل کشوها و کمد همیشه مرتب باشد و لباس های فصل های گذشته را داخل کمد نگهداری نکنید.

◉ از نورهای متفاوتی برای روز، شب و غروب استفاده کنید.

◉ وسایل الکترونیکی را از گهواره و تخت بچه دور کنید. مثل مانیتور، پنکه، دستگاه بخار و … .

◉ روزها پنجره را برای تهویه هوای اتاق باز کنید.

.

نکاتی که شاید دوست داشته باشید امتحان کنید

◉ برای دیوار از رنگ های روشن و ملایم آبی، صورتی، بژ، سبز یا نارنجی استفاده کنید. هرگز از رنگ های قرمز، زرد، خاکستری یا مشکی استفاده نکنید.

◉ روتختی باید رنگ آرام بخش داشته باشد. مثل آبی روشن.

◉ گهواره را در نقطه ای دور از درب اتاق قرار دهید و زیر پنجره یا حتی وسط اتاق نیز قرار ندهید.

◉ گهواره را در وهله نخست به جهت شمال قرار دهید. جهات جنوب غربی و شمال شرقی به عنوان انتخاب دوم مناسب هستند.

◉ فضای زیر گهواره باید خالی باشد. هرگز از زیر تخت به عنوان انباری استفاده نکنید.

◉ تعداد اسباب بازی ها و کتاب های داخل اتاق باید محدود باشد.

◉ از روغن های ضروری مثل، رز، وانیل، اسطوخودوس و بابونه استفاده کنید.

◉ مطمئن شوید که هیچ گوشه تیزی مثل گوشه میز یا گوشه کمد به سمت سر یا بدن کودک نباشد. اگر گوشه قابل حرکت دادن نیست آن را با چیزی مثل پارچه یا پرده بپوشانید.

.

کارهایی که باید برای خواب راحت کودک انجام دهید

◉ از نو شروع کنید. اتاق کودک را عوض کنید. طبق قوانین فنگ شویی اتاق کودک باید در مرکز خانه باشد تا به کودک احساس امنیت بدهد. اتاق کودک را نباید بالای پارکینگ یا جایی که زیر آن فضای خالی وجود داشته باشد انتخاب کنید.

◉ کل اتاق را با مواد طبیعی تمیز کنید مثل دیوارها، پنجره، کف. سوراخ های روی دیوار، ترک خوردگی ها و پریدگی رنگ دیوار را تعمیر کنید.

◉ وسایل مربوط به کودک را در هر جای خانه که هست مرتب کنید.

.

اهمیت فنگ شویی در دکوراسیون

مهمترین اصل فنگ شویی رفع انباشتگی و پاکسازی است. فنگ شویی هنری است ساده ، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط ، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با همه ی سبک های دکوراسیون داخلی سازگاری دارد. این هنر نیز مانند هر موضوع و مبحثی دارای زمینه های فکری و مکاتب متفاوتی است که برخی رمز گونه و دشوار و برخی کاربردی هستند. شاید این برای کسی که تازه با فنگ شویی آشنا شده بسیار گیج کننده و پیچیده به نظر آید اما اگر شما از ابتدا به سادگی شروع کنید و قدم به قدم پیش بروید به زودی خبره خواهید شد.

.

رنگ مناسب اتاق کودکان از نظر فنگ شویی

کودکان همچون دیگران نسبت به رنگ ها ، شکل ها و تصاویر واکنش نشان می دهند. انتخاب درست رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب آنها می تواند در روحیه آنها بسیار تاثیرگذار باشد. کودکان در این فضا خود باید مقررات را انتخاب و محیط شخصی شان را اداره کنند.

جهت پروراندن فعالیت و همچنین خواب کودک، مراقب اتاق او باشید رنگ آبی ممکن است خیلی سرد باشد. به ویژه اگر اتاق رو به شمال باشد و نور کمی دریافت کند. رنگ دیوار و پارچه های به کار رفته که تر کیبی است، از آبی سرد با رنگ های گرم تر ، به خاطر نیاز کودک به ثبات و نظم خوب است.

رنگ سبز روشن می تواند برای اتاق کودک بسیار مناسب و چشمگیر باشد و جهت شرق نیز مناسب است زیرا یادآور طلوع خورشید است و انرژی و شادی را در آغاز روز به آنها هدیه می دهد.

در صورت امکان کودکان سنین مختلف را از هم جدا کنید تا به همدیگر متکی نباشند و تنها بودن به آنها کمک می کند تا حس استقلال و اعتماد به نفس خود را رشد دهند. اتاق کوچک آنها می تواند قلمرو شخصی آنها باشد تا بتوانند به وسیله آن مدیریت را تمرین کنند.

.

چرا باید قوانین فنگ شویی را در اتاق کودکان رعایت کنیم؟

فنگ شویی (فنگ شویی اتاق کودک) یکی از روشهای چیدمان در دکوراسیون داخلی می باشد. فنگ شویی سلامتی و علت صحیح چیدمان را بیان می کند. کودکان پیوسته در حال آموزش و یادگیری از محیط پیرامونشان هستند پس می بایست روشی صحیح در چیدمان اتاق فرزندان داشته باشیم. توسط فنگ شویی و رعایت المانهایی در طراحی اتاق کودک می توان کودک را به سمت و سوی درست مثلا احترام، داشتن افکار مثبت و… هدایت کرد. وسایل اتاق را منظم کنیم، کمدهایی که وسایل و لوازم در آنها به صورت نامنظم و فشرده گذاشته شده مرتب کنیم زیرا انرژی منفی را منتقل می کنند که هم روی بزرگسال و هم کودک تاثیر می گذارد که البته این تاثیر روی کودکان بیشتر خواهد بود زیرا بدنبال کشف محیط پیرامون خود می باشند.

.

از نظر فنگ شویی چه مواردی نباید در اتاق کودکان قرار بگیرید؟

تصاویری شاد از پدر و مادر در اتاق نصب کنید که از روشهای مناسب تربیتی می باشد و نشان می دهد که مدیران خانه، والدین هستند. حذف تخت دو طبقه چون این تخت ها فشارو انرژی منفی به کودکی که در طبقه پایین خوابیده وارد می کند و کودکی که در طبقه بالاست احساس نا امنی و فاصله می کند. ایجاد فضای مطالعه و آموزشی در بخشی از اتاق کودک، در این فضا از میز مطالعه و کتابخانه استفاده می شود. همینطور کارنامه نمرات خوب، نقاشی، مدال های کسب شده توسط فرزندتان را روی دیوار نصب کنید که نشان دهد برای شما مهم است. رنگ آبی(بغیر از آبی روشن) برای اتاق کودک مناسب نیست و باعث کاهش خلاقیت می شود. از رنگ ها و کاغذدیواری های صورتی، زرد، نارنجی روشن در اتاق کودک، استفاده کنید و از عکس های خشونت آمیز در اتاق پرهیز شود. مواردی مثل رودخانه، دریا ، آکواریم در اتاق کودک حس خوبی را منتقل نخواهد کرد. از رنگ ها و نورهای شاد در محیط اتاق استفاده کنید تا خلاقیت کودکان شکوفا شود. اگر در یک اتاق دو کودک باشد سعی شود حریم خصوصی برای هر فرزندان تعریف کرد و دو فضای جداگانه داشته باشیم.

.

کارهایی که معمولا برای خواب آرام کودک باید انجام دهید

◉ تا جایی که می توانید از مواد طبیعی برای تخت، فرش، مبلمان ، پرده و اسباب بازی ها استفاده کنید.

◉ داخل کشوها و کمد همیشه مرتب باشد و لباس های فصل های گذشته را داخل کمد نگهداری نکنید.

◉ از نورهای متفاوتی برای روز، شب و غروب استفاده کنید.

◉ وسایل الکترونیکی را از گهواره و تخت بچه دور کنید. مثل مانیتور، پنکه، دستگاه بخار و … .

.

روزها پنجره را برای تهویه هوای اتاق باز کنید.

در انتخاب تابلوها و نقاشی های اتاق کودک کمی مراقب باشید. به عنوان مثال شخصیت های کارتونی و طرح های اکشن استفاده نکنید. وقتی اتاق کودک پر از نقاشی قطار، هواپیما یا اتومبیل باشد چطور می توان از او انتظار داشت که هیچ حرکتی نکند؟ این طرح ها برای اتاق بازی مناسب تر هستند. از نقاشی حیوانات وحشی مثل شیر ، پلنگ یا خرس استفاده نکنید. نقاشی هایی که به کار می برید گوشه دار نباشند مثل اشکال هندسی مثلث، مستطیل.

از نو شروع کنید. اتاق کودک را عوض کنید. طبق قوانین فنگ شویی اتاق کودک باید در مرکز خانه باشد تا به کودک احساس امنیت بدهد. اتاق کودک را نباید بالای پارکینگ یا جایی که زیر آن فضای خالی وجود داشته باشد انتخاب کنید.

شادی در طبیعت و ذات کودکان وجود دارد و یک نیاز مسلم برای آن‌هاست. در نتیجه باید تلاش کرد تا نیاز آن‌ها در محیط پیرامونشان به آسانی برآورده شود.

کودکان نگاهی جست‌وجوگر و کنجکاو دارند و در برابر هر آنچه که کشف می‌کنند واکنش مثبت و هیجان زیادی نشان می‌دهند. راه‌های متفاوتی در ایجاد لحظات خوشایند برای کودکان وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها تهیه دسته گل است.

کودکان در برابر رنگ‌های شاد و روشن بسیار واکنش نشان می‌دهند به‌خصوص در برابر رنگ‌های زرد و قرمز پررنگ و زنده. برای ایجاد فضایی گیرا برای کودکان، از گل‌هایی با اشکال خاص و جذاب استفاده کنید. برای فضاهای پرفعالیت مثل اتاق بازی، از رنگ‌های گرم و تند مثل قرمز و نارنجی و برای فضاهایی که نیاز به آرامش دارد از رنگ‌های ملایم‌تر استفاده کنید.

.
منابع :
.https://www.beytoote.com

نکات فنگ شویی برای اتاق کودک