انتخاب رنگ اتاق خواب کودک

رنگ اتاق کودک یکی از نکات مهم در هنگام انتخاب طراحی و دکوراسیون به شمار می‌آید. رنگ اتاق خواب کودک با فاکتورهای مختلفی برای تعیین همراه بوده که هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار است. هماهنگی با محیط تا سن و جنسیت کودک از مهمترین نکات مورد توجه در این زمینه است.

دغدغه انتخاب رنگ اتاق کودک برای برخی به دلیل فضای اشتراکی اتاق کودک پسر و دختر یا عدم اطلاع کافی در خصوص تاثیر رنگ‌ها بر روان و روحیات کودکان منجر به ارائه ایده‌های خلاقانه ای در این زمینه شده است.

رنگ اتاق کودک مشترک دختر و پسر، رنگ اتاق کودک پسرانه و دخترانه، رنگ آمیزی اتاق کودک و دسترسی به شابلون رنگ اتاق کودک از پر بازدیدترین موارد در خصوص انتخاب رنگ اتاق خواب کودک است. در این مقاله از مجله خدمت از ما با به روزترین و مناسب ترین رنگ اتاق کودک با شما همراه خواهیم بود.

.

اهمیت رنگ اتاق خواب کودک

انتخاب رنگ‌های گرم و سرد به یک اندازه از نظر روانشناسی در دکوراسیون اتاق کودک تاثیر دارند.رنگ‌های گرم تحریک کننده ذهن که باعث افزایش انرژی بدن شده به نسبت مناسبی باید برای گروه‌های سنی مختلف در رنگ آمیزی اتاق کودک استفاده می‌شود.

عواملی مانند سن، جنسیت و نوع کاربری اتاق در انتخاب رنگ اتاق کودک تاثیرات بسیاری دارد. اما در کنار این موارد علم روانشناسی بر رفتار هیجانی کودکان خصوصا در سنین کمتر برای انتخاب رنگ اتاق خواب نیز تاکید دارد.

.

رنگ‌های سرد و گرم برای اتاق خواب کودک

کاربرد رنگ‌های سرد در کنار گرم گزینه مناسبی برای رنگ اتاق خواب کودک است. این انتخاب در کنار هیجان به پاشده از رنگ‌های گرم در محیط اتاق خواب کودک آرامش نسبی درخور این فضا را ایجاد می‌کند. همین امر بر اهمیت تعیین مناسبترین رنگ برای اتاق کودک افزوده‌ است.

اتاق کودک به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در کنار رنگ‌های خنثی کننده و سرد مثل آبی، سبز و سفید نمونه‌های از این سبک رنگ آمیزی اتاق کودک می‌باشد.

در ادامه با نمونه‌های خاص و منحصر به فرد رنگ اتاق کودک آشنا می‌شویم.

.

◉ مناسب ترین رنگ اتاق کودک دخترانه

جنسیت از مهمترین عوامل انتخاب رنگ اتاق خواب کودک است. انتخاب رنگ‌های درخور فضای بازی، رفتاری و روحی کودک در رشد صحیح و تحریک به اندازه ذهن کودک و هیجانات درونی آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین برای اتاق خواب کودک خود باید به دنبال یک رنگ شاد و آرام بخش باشید.

رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش و سرخابی در ردیف اولین انتخاب‌ها برای رنگ آمیزی اتاق کودک وجود داشته که هر کدام متناسب با فضای اتاق، نوع دکوراسیون و همین طور رفتار کودک انتخاب می‌شود.

.

رنگ اتاق کودک صورتی

صورتی رنگی است که ماهیتی دخترانه دارد و این امر تصادفی نیست.آرامش منتقل شده از رنگ صورتی با احساسات لطیف و کودکانه دختربچه‌ها تلفیق شده و نتیجه‌ای مناسب را برای رنگ اتاق کودک به همراه دارد.

اما استفاده بیش از حد از این رنگ با آشفتگی ذهنی را به همراه داشته و بهتر است تلفیقی از رنگ‌های نزدیک و ضد با آن برای دکوراسیون اتاق کودک استفاده شود.

.

رنگ اتاق کودک یاسی

یاسی یا رنگ بنفش یاسمنی از طیف رنگ بنفش بوده که به دلیل نزدیکی به رنگ صورتی ملایم برای دکوراسیون اتاق کودک یک ایده مناسب است. استفاده از این رنگ آرامبخش در کنار رنگ شاد کننده زرد برای اتاق خواب کودک توصیه می‌شود.

.

رنگ اتاق خواب کودک نارنجی

نارنجی یک رنگ گرم و هیجانی است. به دلیل روشن بودن و انرژی بخشی بیشتر مواقع برای رنگ اتاق کودک پیشنهاد می‌شود. اما بطور کامل نمایش جالبی را برای اتاق کودک به همراه ندارد. بنابراین بهتر است با درصد کمتری در کنار رنگ‌های مکمل مناسب برای اتاق کودک استفاده شود.

.

رنگ اتاق خواب کودک قرمز

رنگ قرمز به دلیل شادی و هیجان خاصی که به بیننده منتقل می‌کند در وهله اول شاید رنگ مناسبی برای اتاق کودک به شمار آید. اما خوب است بدانید کاربرد این رنگ به دلیل هشدار گونه و خطری که دارد تنها درصد کمی برای رنگ اتاق کودک مجاز است.

.

◉ بهترین رنگ اتاق خواب کودک پسرانه

اتاق کودک به رنگ‌های آبی، سفید، طوسی و گاها طیف رنگی از سورمه‌ای بیشترین انتخاب را برای پسر بچه‌ها به همراه دارد. فراموش نکنید کودکان از همان ابتدای تولد قدرت درک رنگ‌ها به تفکیک جنسیتی ندارند و باید به نسبت روحیه آن‌ها از رنگ‌های شاد و کودکانه در فضای اتاق خواب استفاده شود.

در حالت کلی توجه به این مطلب که کودکان به اندازه کافی نیاز به شادی و تسلط بر هیجان درونی دارند، بهترین و مناسب ترین رنگ را برای دکوراسیون اتاق خواب آن‌ها انتخاب کنید.

.

رنگ اتاق کودک آبی

رنگ آبی را برخلاف رنگ هیجان انگیز و شوربخش رنگ قرمز می‌توان یک عنصر کامل از آرامش معرفی کرد. کاهش فشار خون، کاهش استرس و اضطراب منتقل شده از این رنگ در روان کودکان پیش فعال تاثیر مثبت داشته و حداقل خوابی آرام را برای آن‌ها رقم می‌زند.

استفاده از رنگ‌های روشن ملایم در کنار آبی برای جلوگیری از سکون بیش از حد یا غم انگیز شدن فضای اتاق کودک پیشنهاد می‌شود.

.

رنگ اتاق کودک خاکستری

رنگ خاکستری روشن در کنار رنگ‌هایی مثل یاسی، قرمز، زرد برای اتاق خواب کودک پسرانه کاربرد زیادی دارد. سکون رنگ خاکستری به کاهش هیجان و تحریک ذهن ایجاد شده از رنگ‌های نامبرده در کودک کمک کرده و فضای مناسب را برای خواب و آرامش ایجاد می‌کند.

.

رنگ اتاق خواب کودک سورمه‌ای

سورمه‌ای با طیف رنگ آبی، سفید، زرد و نارنجی انتخاب خاص و مناسب برای رنگ آمیزی اتاق کودک می‌باشد. اگر به دنبال ایجاد یک فضای آرام کننده برای کودک خود هستید با ترکیب رنگ سورمه‌ای و رنگ‌های گرم نامبرده استفاده کنید.

.

رنگ اتاق خواب کودک سبز

رنگ سبز به دلیل تداعی کننده طبیعت با اثری آرام بخش در بدن همراه است. استفاده از رنگ سبز در اتاق خواب کودک باعث افزایش تمرکز و توانایی خواندن در کودکان می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود که رنگ سبز یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای فضاهایی است که از آن‌ها به عنوان محیط یادگیری و مطالعه استفاده می‌شود.

.

◉ رنگ اتاق کودک مشترک دختر و پسر

برخی مواقع فضای محدود ساختمان تفکیک اتاق خواب کودک دختر و پسر امکان پذیر نمی‌کند. در این مواقع بیشتر والدین با دست کشیدن از رنگ آمیزی خاص فضای اتاق را برای کودکان خود فراهم می‌کنند. اما این چاره کار نیست.

امروزه ایده‌های بسیار مناسبی در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب اشتراکی دختر و پسر ارائه شده است. بارزترین آن‌ها تلفیق رنگ‌های مناسب دختر و پسر برای اتاق خواب و همین طور حریم بخشی اتاق با کاربرد رنگ‌های جداکننده دختر و پسر در محیط است. رنگ آمیزی اتاق کودک در روحیه و رفتار آن تاثیر بسزایی داشته و باید حتما در انتخاب آن نهایت دقت را به کار برد.

.
منابع :
.https://khedmatazma.com

انتخاب رنگ اتاق خواب کودک