بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان

در ادامه آموزش های کاربردی موسیقی کودکان، در این مطلب بهترین ساز موسیقی کودکان را به شما معرفی می کنیم. این مقاله را طبق نظر چندین وب سایت معتبر جهانی که تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داده اند از جمله مجله معتبر PBS تدوین کرده ایم.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است چون مشخص می کند که آیا کودک موسیقی را ادامه خواهد داد یا با انتخاب ساز نامناسب، از موسیقی زده خواهد شد؟ مهم ترین موضوعات برای انتخاب ساز مناسب کودک شما به شرح زیر هستند:

.

۱- سن کودک

اگر کودک شما زیر ۶ سال سن دارد، باید موقع انتخاب موسیقی دقت کنید که کودک فلسفه و دلیل یادگیری آن موسیقی را درک می کند یا خیر؟ بهترین آلات موسیقی برای یادگیری کودک زیر ۶ سال ویولن و پیانو هستند، زیرا یک درک پایه ای از دنیای موسیقی به کودک می دهند و بعدا اگر دوست داشتند که یک ساز دیگر را انتخاب کنند، براحتی می توانند این کار را انجام دهند چون ویولن و پیانو بسیار منعطف هستند. از طرف دیگر باز هم ویولن انتخاب بهتری است چون در اندازه های مناسب کودک هم موجود است و محدودیت جسمی کودک موقع نواختن به چشم نمی آید.

.

۲- صدای ساز مدنظر

باید موقع انتخاب موسیقی برای کودک به این موضوع دقت کنید که کودک از صدای کدام ساز بیشتر خوشش می آید و آیا از صدای سازی که برایش انتخاب کرده اید متنفر نیست؟ صدای ساز تاثیر زیادی در ذهنیت کودک از موسیقی ایجاد می کند پس به این موضوع توجه کنید.

.

۳- وجهه اجتماعی آن ساز

کودکان از اطرافیان و دوستان خود بسیار تاثیر می پذیرند و دوست دارند سازهایی را بنوازند که وجهه اجتماعی مناسبی داشته باشد. برخی سازها از دیدگاه جامعه بعنوان سازهای اصطلاحا “باحال” و یا “مدرن و باکلاس” شناخته می شوند. مثلا ویولن و پیانو جزو چنین سازهایی در نگاه کودکان ممکن است باشند ولی سازی مثل کمانچه و سنتور خیلی با روحیه و وجهه اجتماعی از دیدگاه کودک سازگار نیستند.

.

۴- توانایی جسمی کودک

هر چقدر کودک بزرگ تر می شود و توانایی جسمی او افزایش می یابد، او به سراغ سازهای جدیدتری که به توانایی بیشتری نیاز دارند می رود (مثل سازهای بادی ترومپت، ترومبون و …). پس اگر سن کودک شما زیر ۵ سال هست به سراغ سازهای بادی و سخت نروید. همانگونه که در بالا هم ذکر شد در سنین پایین سازهایی مثل بلز، ارف و ویولن و حتی پیانو برای کودک پیشنهاد می شوند.

.

۵- محدودیت های مالی خانواده

به این موضوع دقت کنید که برخی سازها ارزان تر و برخی گران تر هستند. پیشنهاد ما این است که به هر شکلی هست هزینه های مالی آموزش موسیقی به کودک را چشم پوشی کنید و در این زمینه تا می توانید خرج کنید ولی اگر واقعا نمی توانید هزینه های آموزش و خرید ساز مناسب او را تامین کنید دنبال سازهای ارزان تری باشید. سازهایی مثل پیانو یا کیبورد از سایر سازهای هزینه اولیه بیشتری دارند و … .

.

بهترین پیشنهادها برای شروع

با درنظر گرفتن ۵ موضوع گفته شده در بالا، پیشنهاد ما این است که به ترتیب سازهای زیر را برای آموزش به کودکان خود در اولولیت آموزش قرار دهید:

۱- پیانو

۲- ویولن

۳- ارف

۴- بلز

۵- گیتار

۶- فلوت

۷- کلارینت

۸- سنتور چوبی کوچک

۹- Ukulele (یک آلت موسیقی شبیه گیتار و با اندازه کوچکتر از گیتار)

.
منابع :
.https://bestkid.ir

بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان