بازی های موسیقی کودکان و نوجوانان

ایده ها و فعالیت ها و بازی های موسیقی کودکان، در افزایش قدرت یادگیری کودک بسیار موثر است. اگر کودک شما با مشکل کمرویی و معاشرت با دیگران دست و پنچه نرم می کند، بهترین راه حل، شرکت دادن آن در کلاس موسیقی کودکان است. شاید جالب باشد بدانید وقتی کودک به موسیقی گوش می دهد ، ساز می نوازد یا می رقصد ،مغز شروع به ایجاد ارتباطاتی می کند و زمینه را برای فرصت های یادگیری هموار می کند.

.

ایده ها و فعالیت های موسیقی کودکان

مزایای یادگیری بازی های موسیقی برای کودکان خردسال بسیار مفید است و باعث افزایش مهارت های زبانی و درک ریاضیات در آنها می شود. طبق نظر سنجی ما مشارکت کودک در برنامه های موسیقی ، آمادگی او را برای یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن افزایش می دهد.
.

ساخت نمادهای موسیقی

این ایده جالب را می توان در کلاس های موسیقی یا خانه پیاده سازی کرد. این بازی روشی سرگرم کننده برای ترغیب کودک برای یادگیری است.

نمادهایی را ایجاد کنید و از کودکان بخواهید صداهایی که معنی آن نمادهای موسیقی هستند اجرا کند. به عنوان مثال: نماد ستاره به معنی “کف زدن”، نماد دایره به معنی “فشار دادن پا” ، نماد مثلث به معنی “ضربه زدن به میز” و نماد مربع به معنی “ضربه زدن به انگشتان”است.  حداقل 4 علامت به معنی صداهای مختلف را در نظر بگیرید.سپس کودک را وادار کنید با استفاده از نمادها موسیقی بسازد و تشویقشان کنید ریتم های خود را بنویسند و آنها را اجرا کنند.

.

صندلی موزیکال

ایده ی صندلی موزیکال یکی از سرگرم کننده ترین فعالیت های موسیقی کودکان است.نحوه بازی به این طرق است که:
تعدادی صندلی ها را به صورت دایره ای بچینید و موسیقی را پخش کنید.کودکان باید تا زمانی که موسیقی در حال پخش است راه بروند و به محض توقف موسیقی روی نزدیک ترین صندلی بنشینند. دقت کنید که تعداد صندلی ها از تعداد کودکان یکی کمتر باشد تا کودکان برای نشستن روی صندلی با هم رقابت کنند.

.

نواختن طبل های خانگی

یکی از ساده ترین ایده ها و فعالیت های موسیقی برای کودکان خردسال، نواختن سازهای کوبه ای است یا ایجاد طبل های خانگی است این ایده بسیار سرگرم کننده و جالب می باشد .

از ابزاری مانند قوطی های حلبی و جعبه و ظروف خالی استفاده کنید. طبل های خانگی را می توان با برچسب و تصاویر زیبا تزئین کرد.سپس کودکان را مانند گروه ارکستر قرار دهید و ریتم های مختلف موسیقی را به آنها آموزش داده و با استفاده از حرکات دست به آنها بگویید چه موقع بازی را شروع یا متوقف کنند.

.

پنهان کردن اشیاء با موسیقی

ایده یا فعالیت موسیقی پنهان کاری اشیا با پخش موسیقی، ابزاری عالی برای کمک به کودک در بهبود مهارت های شنیداری است.

نحوه بازی: هدف این بازی اینکه کودک با گوش دادن به موسیقی اسباب بازی هایی که شما پنهان کردید را پیدا کند. به این ترتیب مهارت گوش دادن کودک بهتر می شود.

.

نوشتن کلمات موسیقی

ایده ها و فعالیت های موسیقی به کودکان کمک می کند آهنگ هایی را که می شنوند با تمر کز و زبان خلاق تجزیه و تحلیل کنند. این ایده برای هر سنی از کودکان مناسب است اما هنگام کار با کودکانی که از مفاهیم اساسی موسیقی مانند ریتم ، آهنگ و ملودی آگاهی دارند اهمیت بیشتری دارد.

نحوه بازی: آهنگی را پخش کنید و از کودکان بخواهید روی آن تمرکز کنند همانطور که آهنگ پخش می شود ، به کودکان اجازه دهید تا کلمه ای را که می شنوند را بنویسند .

.

نقاشی موسیقی

انواع مختلف موسیقی را نشانه بگیرید. به کودک خود مقداری کاغذ و مداد رنگی دهید و همراه با نواختن موسیقی از کودک بخواهید آنچه را که می شنوند بکشند.

.

آواز خواندن در حمام

هنگام حمام ، کودک را تشویق کنید همراه با شستشوی خود آواز بخواند.

.

نکات دیگر ایده و فعالیت های موسیقی کودکان

  • درباره صداهای مختلف موسیقی با کودکان صحبت کنید .
  • به بچه ها سازهای مختلف را بیاموزید و آنها را امتحان کنید.
  • کتابهایی در مورد نوازندگان مختلف برای کودکان بخوانید.
  • درباره احساس خود با شنیدن آهنگ ها یا انواع موسیقی مختلف با کودک صحبت کنید.
  • اصوات و عبارات موسیقی را تکرار کنید و از بچه ها بخواهید آنها را برای شما تکرار کنند.
  • برای صرف وقت ، از سازهای کوبه ای استفاده کنید.
  • ساز درست کنید و آنها را با کودک برای موسیقی بنوازید.

.

نتیجه

موسیقی نقش بسیار مهمی در رشد کودک دارد  محققان کشف کردند حتی افراد متولد نشده نیز می توانند ارتعاشات صداهای موسیقی را تشخیص دهندو  نوزادان به دلیل شنیدن لالایی ارتباط فوری با موسیقی دارند. با بزرگتر شدن کودکان ،آنها به سرعت ملودی و متن بسیاری از آهنگهایی را که می شنوند حفظ می کنند. علاوه بر این موسیقی به کودکان کمک می کند موارد جدیدی مانند نحوه شمردن ، گفتن حروف الفبا و تلفظ برخی کلمات را یاد بگیرند.

اگر این ایده ها و فعالیت های موسیقی گفته شده کافی نیستند، می توانید در خانه هنگام باغبانی، آشپزی، ظرف شستن و غیره  موسیقی پخش کنید. با این حال توصیه ما اینکه کودکان را از طریق مشارکت علمی و شرکت در کلاس های موسیقی ترغیب به یادگیری موثر کنید.

.
منابع :
.https://avayehiva.ir

بازی های موسیقی کودکان و نوجوانان