نکات ضروری در خرید گیاه آپارتمانی

به گیاهی که قابلیت رشد در مکان سرپوشیده مثل منزل را داشته باشد، گیاه آپارتمانی می‌گویند. معمولا هدف از نگهداری گیاهان آپارتمانی، تزئین مکان، دلایل بهداشتی مانند تصفیه هوا و اثرات مثبت روانی است. گیاهان آپارتمانی بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند.

.

نکات قابل توجه در زمان خرید گیاه آپارتمانی

تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که قبل از خرید گیاه آپارتمانی به چه نکاتی دقت کنیم؟ در ادامه این نکات ضروری توضیح داده می‌شوند.

.

1- بررسی مکان نگهداری گل آپارتمانی

توجه کنید گیاهی که انتخاب می‌کنید، با محلی که برای نگهداری آن در نظر دارید همخوانی داشته باشد. هماهنگ بودن نور مورد نیاز گیاه و نور موجود در محل، یکی از نکات مهمی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. شکل و تعداد برگ‌های بعضی از گیاهان مثل آگلونما، اتاق‌های کوچک را بزرگ جلوه می‌دهند. لازم است در هنگام خرید به هماهنگی گلدان با فضای مورد نظر هم دقت کنید.

.

2- توجه به شرایط محیطی گیاه

به شرایط محیطی مکان مورد نظر برای نگهداری گیاه، دقت کنید. درباره شرایطی مانند حرارت، رطوبت و نور محیط با کارشناس صحبت کنید تا مناسب‌ترین گلدان را به شما معرفی کند. بهتر است گیاه آپارتمانی را از فروشنده‌ای معتبر تهیه کنید که گیاه را مقاوم در برابر شرایط نامساعد آماده کرده باشد چون محیط خارج از گلخانه با محیط داخل گلخانه متفاوت است.

.

3- کسب اطلاعات درباره روش نگهداری گیاه مورد نظر

اطلاعات کافی مانند نام گیاه را از فروشنده بپرسید و از دیگر منابع اطلاعات خود را کامل کنید. اگر تجربه و دانش کافی در زمینه نگهداری گیاهان آپارتمانی را ندارید، گیاهان ارزان، کم توقع، قابل تکثیر و گیاهانی که رشدشان سریع است را انتخاب کنید.

نگهداری از بعضی گیاهان آپارتمانی، بسیار آسان است. این گیاهان عبارتند از: سانسوریا، فیلودندرون، پوتوس، زامیفولیا، پتوس، برگ بیدی و اغلب ساکولنت‌ها. اگر وقت کافی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی را ندارید، بهتر است انتخابتان این گیاهان باشد.

.

4- انتخاب و خرید گیاه سالم

یکی از نکات ضروری در خرید گیاه آپارتمانی، بررسی دقیق آن در زمان خرید است. از خرید گیاهانی که بقایای آفات، علف هرز و امراض روی آنها نمایان است خودداری کنید. وجود لکه‌های سفید یا نقاط چسبناک روی برگ و یا داشتن بوی بد و آزاردهنده، نشان دهنده بیماری در گیاهان است.

یک گیاه آپارتمانی خوب ویژگی‌هایی دارد که بهتر است قبل از خرید به آن‌ها توجه کنید. سالم بودن ریشه‌های گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است. در مورد گیاهان بزرگ این امکان وجود ندارد که ریشه آن‌ها را قبل از خرید بررسی کنید اما می‌توانید برای گلدان‌های کوچک این کار را انجام دهید. ضخیم و روشن بودن از ویژگی‌های ریشه‌های سالم هستند.

در هنگام خرید به برگ‌های گیاه دقت کنید. اگر آن طرف برگ‌ها قابل مشاهده نیست، پس به اندازه کافی ضخیم هستند. دقت کنید که حاشیه و نوک برگ‌های گیاه، قهوه‌ای و سوخته نباشد.

.

5- بررسی زمان تعویض گلدان

برای تعویض گلدان در زمان خرید، به «ریشه پر» بودن گیاه دقت کنید. توجه کنید که گیاه، مدت زیادی باشد که به گلدان انتقال داده شده است و ریشه به حد کافی رشد کرده و عوض کردن گلدان مشکلی به وجود نمی‌آورد. اگر این گونه نبود گلدان چند ماه بعد از خرید باید عوض شود.

.

6- انتخاب گیاه مناسب

در زمان خرید، به نوع گیاه دقت کنید. اگر قصد خرید گیاهی گلدار را دارید، گیاهی را انتخاب کنید که پر از غنچه باشد و تعداد کمی از غنچه‌های آن باز شده باشد.

.

7- خرید کود مخصوص گیاه

یکی دیگر از نکات ضروری در خرید گیاه آپارتمانی، پرسیدن دستورالعمل‌های مراقبت و تغذیه گیاه مورد نظر از فروشنده است. مواد غذایی مصنوعی مخصوص گیاهان زینتی را خریداری کنید و نحوه استفاده از آن را سوال کنید.

.

8- خرید گیاهان مرتبط با فصل

شما همیشه می‌توانید گیاه را خریداری کنید اما بهتر است گیاهان حساس را آخر پاییز و میانه بهار بخرید.

.

9- انتخاب بذر با کیفیت

اگر قصد خرید بذر گیاهان گل‌دار را داشتید، بذر نسل اول بخرید. هنگام خرید پیاز گیاهان آن را امتحان کنید که سفت باشد، پوسیدگی و سوراخ نداشته باشد و سبز نشده باشد.

.

10- مشورت با کارشناس گل و گیاه

قبل از خرید گیاهان با متخصص امور گیاهان مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. در این صورت، انتخاب نامناسبی نمی‌کنید و پول بیشتری پس‌انداز می‌کنید.

.

نکات ضروری پس از خرید گیاه آپارتمانی

یکی از نکات ضروری در خرید گیاه آپارتمانی، نحوه صحیح انتقال گیاه به مکان مورد نظر است. اگر در فصل زمستان گیاهی را خریداری کردید، هنگام انتقال آن را از سرما حفظ کنید و در فصل تابستان از تابش شدید آفتاب به آن جلوگیری کنید.

هنگام انتقال گیاه دقت کنید که گیاه به شکل مناسب پیچیده شده باشد. اگر قصد دارید که گیاه را با ماشین به خانه منتقل کنید، آن را درون جعبه‌ای قرار دهید و روی صندلی ماشین بگذارید. مواظب باشید که به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه خش وارد نشود.

گیاه تازه خریداری شده، نیاز دارد که با وضعیت جدید سازگار شود. در چند هفته اول، گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بهتر است جای گیاه معتدل باشد. اجازه ندهید خاک گلدان و هوای اتاق خشک شود همچنین آب اضافی به گیاه ندهید. در این حالت از دست رفتن یکی دو برگ از گیاه عادی است. بدترین کار هنگام نگهداری از یک گیاه جدید این است که جای آن را دائم عوض کنید. گیاه را همیشه تمیز نگه دارید.

.

دلایل از بین رفتن گیاهان آپارتمانی

آبیاری کم و یا زیاد از حد می‌تواند باعث از بین رفتن گیاهان آپارتمانی شود. نور محیط بسیار مهم است و در صورت کم یا زیاد بودن گیاه را از بین می‌برد. بی توجهی به گیاه یا تغییر ناگهانی دمای محیط هم دو دلیل دیگر از بین رفتن گیاهان آپارتمانی است.

حال که نکات ضروری در خرید گیاه آپارتمانی را دانستید، بهتر است که از تاثیر این گیاهان بر روحیات هم بدانید. گیاهان علاوه بر پاکیزه کردن هوا، تنش و اضطراب محیط را نیز کم می‌کنند و بر خلق و خوی افراد تاثیر مثبت می‌گذارند. بنابراین خرید و نگهداری این گیاهان را در اولویت خود قرار بدهید.

.
منابع :
.https://parsigol.com

نکات ضروری در خرید گیاه آپارتمانی