نشانه‌های گیاه ناسالم

متاسفانه گاهی اوقات گیاهان ناسالم هم برای فروش در فروشگاه‌ها وجود دارند. در این راهنما از راهنمایی های خرید گل و گیاه چند نشانه اصلی برای تشخیص یک گیاه ناسالم را بیان می‌کنیم تا مطمئن شوید دفعه بعد با یک گیاه در حال نابودی به خانه نمی‌روید!

◉ برگ زرد: این مورد می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی، آبیاری بیش‌ازحد یا هر دو باشد.

◉ فشرده بودن ریشه: وقتی گیاه برای مدت طولانی در یک گلدان رشد می‌کند، ریشه دیگر فضایی برای رشد آزادانه ندارد و شروع به رشد دایره‌ای و مارپیچ مانند می‌کند. در این حالت جذب آب و مواد مغذی برای ریشه بسیار سخت خواهد بود. یک نشانه از ریشه‌ی محصور شده، بیرون زدن آن از زیر گلدان و از درون حفره هاست. هنگام خرید اگر ممکن است، از فروشنده بخواهید تا به‌آرامی گیاه را از گلدان خارج کند، بعد ریشه را با دقت نگاه کنید. اگر یک لایه ضخیم از انشعابات ریشه در زیر گیاه بود یا دیواره گیاه با ریشه پوشیده شده بود، یعنی این ریشه بیش‌ازحد رشد کرده و گیاه رشد خوبی در آینده نخواهد داشت. از آنجا که معمولا فروشنده‌ها حاضر به انجام چنین کاری نمی‌شوند، پیشنهاد ما این است که سراغ این دسته از گیاهان نروید.

◉ آفات یا بیماری‌: بعضی اوقات گیاهانی که در فروشگاه‌ها وجود دارند که آفات و حشرات موذی را در خود مخفی می‌کنند. اگر در تشخیص آن‌ها دقت نکنید، ممکن است با آوردن آن گیاه بیمار به خانه، سایر گیاهان خود را هم آلوده کنید. به‌این‌منظور برگ‌های گیاه را نگاه کنید، اگر لک و یا نقطه غیرمعمول دیدید، احتمالا آن گیاه آلوده است. همچنین نقاط مختلف گیاه را چک کنید، چون حشرات موذی معمولا در زیر برگ و یا ساقه پنهان می‌شوند.

◉ پژمرده بودن برگ‌ها: این مورد به‌طور قطعی نشان‌دهنده این است که آب کافی به گیاه نرسیده است. در این مورد خرید گیاه آسیبی برای سایر گیاهان شما در پی نخواهد داشت، بااین‌حال می‌توانید به‌جای خرید این گیاه سراغ یک گیاه دیگر رفته یا اگر چنین گیاهی را انتخاب می‌کنید، قبل از هراقدامی آن را به‌خوبی آبیاری کنید. گاهی تمام خواسته یک گیاه از ما، یک آبیاری خوب و منظم است.

.
منابع :
.https://www.golsetan.com

نشانه‌های گیاه ناسالم