آموزش مراحل کاشت دانه برای کودکان

با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس والدین به دنبال راه‌هایی جهت سرگرمی فرزندانشان هستند که آموزش کاشت گیاه به کودکان یکی از بهترین‌ها راهکارها است. بنابراین اگر مراحل کاشت دانه برای کودکان  یا همان کاشت بذر را به فرزندانتان آموزش دهید، به سه هدف  می‌رسید. اول به رشد و سپس تکامل ذهنی کودکتان کمک می‌کنید. دوم تابستانی همراه با لذت و سرگرمی را برای آنها به ارمغان می‌آورید. سوم گیاهان و فضای خانه یا آپارتمان خود را سروسامان می‌بخشید. یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین موضوع در آموزش گل و گیاه به کودکان این است که کودکان دوستی با طبیعت و سپس احترام گذاشتن به آن‌ها را از طریق آموزش چرخه زندگی گیاهان یاد بگیرند. درنتیجه کودکان مشتاق هستند که رشد گیاه را از زمان کشت آن تا تبدیل‌شدن به درخت یا گیاه موردنظر را مشاهده کنند. به طور خلاصه برای تشویق و آموزش کاشت گیاه به کودکان را می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

◉ اولین مرحله کاشت بذر است. پراکندن دانه به وسیله گیاه را به کودکان خود توضیح دهید. توضیح دهید که تولید گیاه به وسیله یک دانه یا بذر کوچک است و داخل دانه کوچک کل اجزای گیاه به شکل نابالغ مانند برگ‌ها و ساقه وجود دارند. همچنین می‌توان در رابطه با پراکندن دانه به روش‌های مختلفی مانند آب، باد، حیوانات و پرتاب دانه به وسیله گیاه روی زمین صحبت کرد. بنابراین وقتی که دانه درون خاک قرار می‌گیرد، جوانه‌زده و کم‌کم رشد خود را شروع می‌کند و بدین طریق کاشت گیاه و رشد آن شکل می‌گیرد

◉ با کودکان خود به پیاده‌روی در پارک‌ها و جنگل بروید سپس آن‌ها را به جمع‌آوری بذرها و دانه‌ها تشویق کنید.

◉ کودکان خود را در شناخت بذر متعلق به درخت خود را یاری کنید. حال اگر قدرت تشخیص بذر را نداشتند آن‌ها را به کاشت بذر موردنظر تشویق کنید.

◉ بذر گیاهان گوناگون را در کنار کودکان خود بگذارید سپس آن‌ها را وادار کنید که از نظر شباهت و تفاوت آن‌ها را با هم مقایسه کنند.

◉ کودکان خود را از اهمیت کاشت بذر آگاه کنید. بیان کنید که برای رشد گیاه لازم است در مرحله اول بذر به شکل یک جوانه کوچک از درون خاک بیرون آید و سپس این بذر دارای ساقه شکننده و ظریفی می‌شود که تعدادی برگ به همراه دارد. این بذر کم‌کم با تغذیه از آب و نور خورشید شروع به رشد می‌کند. ریشه و ساقه قوی شده و بر تعداد برگ‌ها افزوده می‌شود.

◉ مرحله آخر رشد گیاه تولید دانه‌های جدید است. با تولید دانه‌ها جدید دوباره به طبیعت برگشته و گیاهان تازه‌ای تولید می‌شوند.

.

مراحل کاشت دانه برای کودکان

حال که کودکان با انواع دانه ها، بذرها و اهمیت آنها آشنا شدند، بهتر است به آنها آموزش دهیم مراحل کاشت دانه و بذر به چه صورت است تا بتوانند به کاشت گیاهان بپردازند و پا به دنیای زیبای باغبانی بگذارند. به طور خلاصه مراحل کاشت دانه برای کودکان به شرح زیر است:

◉ خاک مناسب که قدرت نگهداری آب را داشته باشد تهیه کنید. ترجیحا از خاک استریل استفاده کنید. می توانید برای این کار از پیت ماس، خاک هلندی و یا خاک بهداشتی کودکان مریان استفاده کنید.

◉ خاک را درون گلدان مورد نظر بریزید.

◉ سپس بذر و دانه ها را روی خاک بپاشید. اگر بذر ها ریز بود نیاز به خاک ریختن روی بذر نیست اما اگر درشت بودند تا دو برابر قطر دانه، روی آنها خاک بریزید.

◉ سپس دانه ها را آبیاری کنید تا حدی که آب از زیر گلدان خارج شود.( حتما از گلدانی استفاده کنید که انتهایش سوراخ باشد و ترجیحا خیلی بزرگ نباشد.گلدان با قطر ۸ الی ۱۲ سانتی متر مناسب است.)

◉ گلدان را در یک جای گرم به دور از نور آفتاب قرار دهید و هر روز خاک را چک کنید، اگر خاک خشک شده بود دوباره آبیاری نمایید.

◉ دانه های شما بعد از چند روز شروع به جوانه زدن می کنند.

توجه : در صورتی که به موضوع مراحل کاشت دانه برای کودکان علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله how to plant the seeds indoor را نیز در وب سایت کانادایی florist kid مطالعه نمایید.

.

تأثیر کاشت گیاه بر کودکان

کاشت گیاه همانند سایر کارهای عملی تأثیر به سزایی بر رشد و نمو کودکان دارد. همین امر اهمیت آموزش کاشت گیاه به کودکان را بیش از بیش نمایان می‌کند. در ادامه به چند مورد از این تأثیرات اشاره می‌کنیم.

کاشت گیاه و تأثیر آن بر رشد توانایی و مهارت‌های کودک

کاشت گیاه به غیر از لذت‌بخش بودن مزایای دیگری نیز برای کودک دارد. این کار باعث ایجاد توانایی‌های جدید و  رشد مهارت‌ها در آن‌ها می‌شود.

کاشت بذر منبعی برای آرامش کودک

آرامش یکی از نیازهای اساسی هر فرد است. کاشت بذر در کمتر شدن مشکلات خانواده، ارتباط بهتر آن‌ها با یکدیگر، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس تأثیر بسزایی دارد. بنابراین تعامل گیاه و گل تنش‌های کودک را خنثی کرده و موجب آرامش وی می‌شود.  همچنین کاهش استرس رابطه مستقیمی با افزایش اعتماد به نفس کودکان دارد.

افزایش مهارت‌های اجتماعی کودک از طریق کاشت بذر

کاشت بذر گزینه مناسبی جهت رهایی کودک از انزوا است. زیرا علاوه بر افزایش شناخت آن‌ها در کار گروهی، تعامل با دیگران و همکاری با گروه را یاد می‌گیرند.

افزایش تمرکز به وسیله کاشت گیاه

کودکان زمانی که با گیاه و خاک ارتباط برقرار می‌کنند سطح هوشیاری و تمرکز آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش می‌یابند.

تقویت حس مسئولیت‌پذیری از طریق کاشت بذر گیاهان

هنگامی که کودکان رشد و نگهداری از بذر یا گیاه را بر عهده می‌گیرند حس مسئولیت‌پذیریشان  تقویت می‌شود.

افزایش قدرت درک و فهم با کاشت بذر

در خلال آموزش کاشت گیاه به کودکان و انجام فعالیت های باغبانی کودک؛ آن‌ها با نگهداری از گیاهان با رابطه بین علت و معلول در چرخه حیات گیاهان آشنا می‌شوند و رشد فهم و درک در آن‌ها افزایش می‌یابد. همچنین درک می‌کنند که زنبورها چگونه موجب شکوفایی گل‌ها می‌شوند، به رابطه بین خاک، نور، آب و گیاه پی می‌برند و با علف‌های هرز آشنا شده و نحوه‌ی از بین بردن آن‌ها را یاد می‌گیرند.

.

راهکارهای جهت تشویق کودکان به کاشت گیاهان

◉ والدین تا جایی که ممکن است مراحل کاشت دانه برای کودکان را به آن توضیح دهند و سپس آنها را زمان کاشت بذر یا گیاه موردعلاقه آن‌ها همراهی کنند.

◉ کودکان خود را در کاشت یک نوع بذر محدود نکنید بلکه به آن‌ها اجازه دهید تمام خلاقیتشان را در کشت هر نوع گیاه و بذری به کار ببرند.

◉ در وعده‌های غذایی از سبزیجاتی که آن‌ها کشت کرده‌اند استفاده کنید.

◉ کودکان بذر و گیاهانی را که در گلدان کاشته‌اند را می‌توانند در مناسبت‌های خاص به عنوان هدیه به دوستان خود تقدیم کنند.

.
منابع :
.https://meriyan.com

آموزش مراحل کاشت دانه برای کودکان