گل لاله

آی بچه ی خیلی زرنگ
بیا ببین گلی قشنگ
تو دشت و باغ و صحراست
لاله ی ناز و زیباست
نشانه ی شهامت
شهادت و رشادت 

خصوصیات گل لاله :لاله (نام علمی: Tulipa) نوعی گل است. بر طبق روایاتی این گل اصالتاً متعلق به ایران و آسیای میانه بوده‌است. بیش از صد نوع لاله امروزه در جهان طبقه بندی شده‌است.به نظر می‌رسد نام گل لاله از کلمه لال یا همان لعل از زبان سانسکریت به معنی قرمز گرفته شده باشد. در این صورت یا نام این گل منشأ هندی دارد یا کلمه لال در فارسی هم به این معنی به کار می‌رفته‌است. علیرغم اینکه گل لاله به طور طبیعی در دشتها و کوهستانهای ایران میروید ولی مردم با ذکر گل لاله در واقع گل شقایق در ذهنشان نقش می‌بندد. حتی گل لالهٔ شعر ترکی «لاله لر» همان شقایق است که در نماهنگ آن آشکار است. نکته جالب در مورد گل شقایق اینکه این گل در واقع نمونه وحشی و کوچکتر گیاه خشخاش است و حتی می‌توان از آن ماده‌ای شبیه به تریاک استخراج کرد.


                             گل مریم                    مریم خوب منم
هدیه به محبوب منم
سفیدم و خوشبویم
در باغ گل می رویم
با من بساز یه دسته گل
ای بچه ی ناز و تپل
هدیه بده به مادر
به خواهر و برادر

خصوصیات گل مریم :
گل مریم گیاهی است چندساله با گلی سفیدرنگ و خوشبو که عصارهٔ آن در عطرسازی استفاده می‌شود. در زبان انگلیسی آن را tuberose می‌گویند که از واژهٔ لاتین tuberosa به معنی ورم یا غده گرفته شده‌است. گل مریم در هندوستان دارای اهمیت ویژه‌ای است و در مراسم عروسی، عزا و آیین‌های مذهبی استفاده می‌شود .


                          گل نیلوفر

نیلوفرم نیلوفر
تو روستا و توی شهر
تو باغ و تو کوهستان
من می رویم فراوان
صبح که میشه باز میشم
موقع شب بسته میشم

خصوصیات گل نیلوفر:
یکی از گل های یک ساله و خودرو است . بذر نیلوفر در محل می ریزد و در سال بعد مجددا رشدو نمو می کند . گل های آبی نیلوفر شناخته شده است . گل ها صبح زود باز و در شب بسته می شوند . رشد نیلوفر بسیار زیاد است و در ظرف یک ماه به ارتفاع سه متر می رسد و در تابستان گل می کند . نیلوفر گیاهی بالارونده و مناسب پرچین و اطراف آلاچیق است . گل های آبی نیلوفر به صورت خود رو در باغ ها و در نواحی کوهستانی رشد و نمو می کنند .


               گل آهار

              آهارم آهارم
گل های زیبا دارم
هم پر پر و هم ساده
عمر گل هام زیاده
کشت و کارم آسونه
باغبون پیر می دونه
بذرم اگر بکارید
گل های رنگین دارید
خصوصیات گل آهار :
آهار از گیاهان یک ساله است و کاشت آن از زمان های گذشته در ایران رایج بوده است . ساقه ها راست و برافراشته و به آسانی شکسته می شود . بزرگی گل ها بین پنج تا پانزده سانتیمتر بوده و یا به صورت مضاعف و یا در انتهای ساقه قرار گرفته است . گل ها ساده یا پر پر می باشند که بسته به گونه های مختلف رنگ های متنوعی دارند . موطن اصلی گل آهار کشور مکزیک می باشد . این گل ها از طریق بذرکاری تکثیر می یابند .


                      گل بنفشه

بهار بهار بهاره
بنفشه رو میاره
رقص بنفشه پا شده
تو باغ چه غوغایی شده

خصوصیات گل بنفشه :
گیاهی است علفی و پایا و دارای برگ هایی که از محل مشترکی در ناحیه یقه خارج می‌شوند. برگ های آن قلبی شکل، دارای دمبرگ دراز و واقع بر روی سطح زمین هستند، زیرا ساقه هوایی مشخص دراین گیاه وجود ندارد. درکناره دمبرگ آن، جوانه‌های جانبی ظاهر می‌شود. گلهای آن منفرد، زیبا و به رنگ بنفش ، بندرت سفید یا گلی و معطر است. دمگل های دراز گل که از بین دمبرگ ها منشاء می‌گیرند، قبل از منتهی شدن به گل، حالت خمیده شبیه عصا پیدا می‌کنند. میوه‌های بنفشه پوشینه، کروی، پوشیده از کرک ومحتوی دانه‌هایی به رنگ زرد با لکه‌ای سفید هستند. گل های زیبا ومعطر بنفشه در اوایل بهار ظاهر می‌شود، درتابستان گلهایی عاری از گلبرگ در بین دمبرگ های آن ظاهر می‌شود که همیشه به حالت مخفی درآن باقی می ماند.


                 گل آفتاب گردان

                گل آفتاب گردانه
چرخانه و چرخانه
همیشه رو به خورشید
چهره اش رو می شود دید

خصوصیات گل آفتاب گردان :
گل آفتاب‌گردان گیاهی است از خانوادهٔ گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از جنس آفتاب‌گردان‌ها . از دانه گل آفتابگردان برای روغن کشی (روغن خوراکی) و استفاده خوراکی استفاده می‌شود.گل آفتابگردان در ادبیات فارسی نماد عشق و وفاداری است.


                     گل لادن

              گل زیبا در این باغ منم
لادن پربار در این باغ منم
کشت و کارم آسونه
اینو هر کس می دونه

خصوصیات گل لادن :
جنس لادن در حدود ۵۰ گونه گیاه علفى یک ساله یا چند ساله دارد که بومى آمریکاى جنوبى از مکزیک تا شیلى هستند و برخى از این گونه‌ها به عنوان گیاه زینتى کاشته مى شوند. در این بین لادن غده دار که بومى پرو است طرفداران بیشترى یافته است.لادن گیاهى است بوته اى، یک ساله، سریع الرشد با ساقه هاى بالا رونده که ارتفاع آنها به چند متر نیز مى رسد. داراى برگ هاى مدور، درشت، سپرمانند به رنگ سبز متمایل به آبى که مصرف خوراکى داشته و مى توان آنها را در سالاد سبزیجات به کار برد. بیشتر بخش هاى این گیاه به ویژه برگ هایش طعم شاهى مى دهد از این رو به آن شاهى هندى هم مى گویند. گل ها مهمیزدار، شیپورمانند به رنگ زرد و نارنجى از اوایل تابستان تا اوایل پاییز پدیدار مى شوند.مکان آفتابى، خاک به خوبى زهکشى شده و غنى از مواد آلى را مى پسندد. نسبت به سرما نسبتاً مقاوم است. در صورت مشاهده شته باید گیاه را فوراً با آب شست و شو داد. تکثیر آن از طریق کاشت بذر در اواخر اسفند و قلمه زدن در اواخر تابستان امکان پذیر است. بدین ترتیب که از روى بوته هاى مادر قلمه هایى انتخاب کرده و در مخلوطى از خاک برگ و ماسه مى کارند و پس از ریشه دار شدن گلدانش را عوض مى کنند.


                گل میخک

             گل گل گل آمد
کدام گل ؟
همان که رنگارنگه
گلبرگ هاش هم قشنگه
سرخ و سفیدی رنگه
با صورتی می جنگه
میخک خیلی قشنگه

خصوصیات گل میخک :
گل میخک (Carnation)این گل در ابتدا توسط گیاه شناس یونانی تئوفرستوس (Theopharastus)، دیانتوس (Dianthus) نامیده شد که گل بومی منطقه خاور نزدیک است.
برخی از محققین بر این باورند که نام میخک از کلمه تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده است زیرا این گل یکی از گلهایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده می‌شد. این گل امروزه بیشتر نشانه عشق، افتخار، برتری و جذابیت می‌باشد.میخک قرمز کم رنگ، نشانگر تحسین و میخک قرمز پر رنگ نشانگر عشق و احساسات بسیار عمیق است.


                   گل شمعدانی

      نور رو دوست داره خیلی زیاد
رنگاوارنگ خیلی قشنگ
قرمز شاد چه با نشاط

خصوصیات گل شمعدانی :
شمعدانی با نام علمی Pelargonium سرده‌ای از گیاهان گل‌دار است و حدود ۲۰۰ گونه دارد. گیاهی است از تیره ی دولپه ای ها جدا گلبرگ که تیره ی خاصی از شمعدانی را به وجود می آورند . این گل ها درشت منظم و دارای پنج کاسبرگ هستند که گاهی تا وسط به هم چسبیده اند . این گیاه دارای گونه های متعدد است و به عنوان گیاه زینتی در اکثر باغ ها و باغچه ها کاشت می شود .