راهنمای خرید صندلی خودروی کودک

استفادهٔ ساده

علاوه بر اینکه فرزندتان هنگام قرار گرفتن در صندلی باید احساس راحتی کند، شما نیز در نصب و باز کردن آن، تمیز کردن و به‌طورکلی استفاده از آن باید راحت باشید. همچنین آسانیِ استفاده از دفترچۀ راهنمای محصول و مفهوم بودن مطالب آن می‌تواند یکی از معیارهای مهم سهولت در استفاده به شمار بیاید، زیرا فهم کامل مطالب دفترچۀ راهنما به نصب درست صندلی ماشین کمک می‌کند.

.

کمربند با پنج نقطۀ اتصال

این کمربند دارای پنج بند است که دو تای آن روی شانه‌های کودک، دو تا روی کنار پاها و یکی بین پاهای او قرار می‌گیرد. در حال حاضر این نوع کمربند، ایمن‌ترین کمربند موجود برای محافظت از کودکان است. بیشتر صندلی‌های ماشین‌ جدید دارای کمربند با پنج نقطۀ اتصال هستند. بهتر است کمربند نرم باشد تا در هنگام ضربه‌های شدید باعث فشار روی بدن کودک نشود. همچنین قفل کمربند نباید به گونه‌ای باشد که کودک به راحتی بتواند آن را باز کند.

.

اندازهٔ صندلی

قبل از خرید صندلی ماشین کودک، فضای خودرو را بررسی کنید. ممکن است صندلی ماشین کودک برای اتومبیل شما خیلی بزرگ باشد و مجبور باشید برای نصبش صندلی‌های جلو را کمی جابه‌جا کنید. اگر صندلی ماشین کودک نسبت به فضای داخل خودروی شما خیلی بزرگ باشد، ممکن است سلامت کودک را به خطر بیندازد. همچنین صندلی نباید به اندازه‌ای برای کودک بزرگ باشد که خطرساز شود، اما کودک باید بتواند تا حدی دست و پای خود را در صندلی تکان دهد و در آن راحت باشد.

.

نحوهٔ قرارگیری درست

نحوۀ قرارگیری صحیح در صندلی ماشین به این صورت است که کودک صاف و مستقیم روی صندلی بنشیند و کمربند برایش بسته شود. اگر کودک به این صورت در صندلی جای نمی‌گیرد و باید متمایل در صندلی بنشیند، نشان می‌دهد اندازۀ صندلی دیگر مناسب فرزندتان نیست و باید یک صندلی بزرگ‌تر برای او خریداری کنید.
کودکان زیر یک‌ سال بهتر است به حالت خوابیده در صندلی قرار گیرند و قبل از قرار دادن کودک در صندلی، زاویۀ آن را طوری تنظیم کنید که کودک در آن راحت باشد.
همچنین یادتان باشد بعد از یک تصادف اتومبیل بهتر است صندلی ماشین کودک حتی اگر سالم به نظر می‌رسد عوض شود، زیرا احتمال دارد صندلی دچار صدماتی شده باشد که با چشم قابل دیدن نیست و دفعهٔ بعدی به خوبی عمل نکند.

.

حفاظت و ایمنی مناسب

بعضی از صندلی‌های ماشین دارای فوم‌های جذب‌کنندۀ انرژی، وسایل جانبی محافظت‌کننده و ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند در زمان بروز حادثه، از سر و سینۀ کودک به خوبی محافظت کند. همچنین یک صندلی ماشین خوب، دارای پدهای راحت و محافظ سر مناسب است که علاوه بر محافظت از کودک، فضای راحتی را برای او ایجاد می‌کند.

.

تنظیم آسان

فرزند عزیزتان به طور مداوم در حال رشد است و شما هم نیاز دارید صندلی را با توجه به اندازۀ کودکتان به‌ راحتی تنظیم کنید. صندلی‌های ماشین خوب، به راحتی به فرد اجازه می‌دهد تا کمربند و ارتفاع آن را برای کودک تنظیم کند. مدل‌هایی که طبق راحتی کاربران ساخته شده است، اجازۀ بستن راحت کمربند و تنظیم زاویۀ صندلی را با یک دست می‌دهد.

.

سیستم ایزوفیکس؛ ISOFIX، یا لچ؛ LATCH

این سیستم، یک استاندارد جهانی برای اتصال ایمن صندلی ماشین در خودرو است. طبق این استاندارد در صندلی ماشین و بعضی خودروها، قلاب‌هایی تعبیه شده است که شما با بهره‌گیری از آنها به راحتی می‌توانید صندلی کودکتان را در محلی مناسب و استاندارد، روی صندلی‌ عقب خودرو نصب کنید. این قلاب‌ها باعث می‌شود صندلی ماشین کودک شما در زمان حرکت اتومبیل، ثابت بماند. اگرچه نصب درست صندلی با استفاده از کمربند ایمنی به اندازهٔ نصب با سیستم ایزوفیکس ایمن است اما سیستم ایزوفیکس می‌تواند نصب صحیح صندلی را برای شما آسان‌تر سازد.

.

قابلیت شست‌وشوی صندلی

کودک شما ممکن است خیلی زود صندلی خود را کثیف کند. اکثر صندلی‌های ماشین دارای روکشی است که نمی‌توان آن را برای تمیز کردن جدا کرد. روکشی که به راحتی از صندلی جدا شود و قابل شست‌وشو باشد، می‌تواند یک مزیت مهم باشد و تمیز کردن صندلی را برای شما آسان کند.

.

نو بودن صندلی

بهتر است صندلی‌های ماشین دست دوم را نخرید و تنها در صورتی به خرید یک صندلی ماشین دست‌ دوم فکر کنید که از سوابق آن خبر دارید و افرادی که از آن استفاده کرده‌اند می‌شناسید. اگر با در نظر گرفتن تمام شرایط، قصد خرید یک صندلی دست دوم را دارید، به نکات زیر دقت کنید:

◉ قسمت‌ها و قطعات مهم صندلی نباید ازبین‌رفته یا گم شده باشد.

◉ صندلی نباید دچار تصادف شده باشد.

◉ طول عمر طبیعی یک صندلی ماشین شش سال است و پس از آن پلاستیک‌های صندلی می‌تواند شکننده شود.

◉ دارای شکستگی و ترک نباشد.

◉ خیلی قدیمی نباشد. به دنبال تاریخ انقضا روی قطعات پلاستیکی صندلی باشید. این تاریخ معمولاً در کف صندلی درج شده است.

◉ راهنمای نصب داشته‌ باشد، مگر اینکه راهنمای نصب این محصول به راحتی در اینترنت یافت شود.

◉ فاقد برچسب، شمارۀ مدل یا هر چیزی که بتوانید سوابق صندلی را توسط آن پیگیری کنید باشد.

.
منابع :
.https://madarsho.com

راهنمای خرید صندلی خودروی کودک