آداب رانندگی

بیش از حد تند نرانید:

سرعت مجاز را رعایت کنید. سرعت بالا نه تنها ممکن است برای شما گران تمام شود، بلکه زندگی همه‌ی افرادی را که به نحوی سر راه شما قرار می‌گیرند، به خطر می‌اندازد.

.

بیش از حد آرام نرانید:

همان‌طور که سرعت بالا خطرناک است، سرعت پایین‌تر از حد مجاز هم مشکل‌آفرین خواهد بود، مثلا در بزرگراه مثل لاک‌پشت حرکت کردن با توجه به سرعت بالای دیگر اتومبیل‌ها کار اشتباهی است. حداقل سرعت مجاز در اتوبان معمولا ۷۰ کیلومتر در ساعت است. در بعضی آزادراه‌ها یا بزرگراه‌ها حداقل سرعت ممکن است کمی بیشتر هم باشد. سعی کنید تا حد ممکن حداقل سرعت را رعایت کنید.

.

آماده شرایط خاص باشید:

شرایطی وجود دارند که می‌توانند رانندگی را مشکل کنند، شرایط بد آب و هوا، ساخت و ساز‌ها و تعمیرات جاده‌ای و ساعات اوج ترافیک می‌توانند رانندگی را سخت‌تر کنند. یادتان باشد، هنگام بارندگی سیل‌آسا باید آرام‌تر برانید، چون به دلیل لغزندگی زمین و عدم دید مناسب ممکن است نتوانید به موقع ترمز کنید. هنگامی که جاده در دست تعمیر است و کارگران مشغول آماده‌سازی راه‌ها هستند، باید فوق‌العاده محتاطانه برانید. ساعات اوج ترافیک هم که خودتان می‌دانید به‌خاطر گیر کردن در ترافیک سنگین می‌تواند عصبی‌کننده باشد، پس با بوق‌ زدن‌های ممتد یا لایی‌ کشیدن و حرکات زیگزاگ اوضاع را وخیم‌تر نکنید.

.

بین خطوط برانید:

خطوط و نشانه‌ها بی‌دلیل نیستند، پس همواره در مسیر معین و بین خطوط حرکت کنید.

.

مدام لاین عوض نکنید:

هنگام رانندگی فقط در صورت لزوم لاین حرکت خود را تغییر دهید، زمانی که می‌خواهید بپیچید، دور بزنید یا وارد خیابان دیگری شوید یا جایی که لازم است سبقت بگیرید می‌توانید با راهنما زدن مسیرتان را تغییر دهید.

.

بی‌هدف نرانید:

برای مدت طولانی بی‌هدف و بدون آنکه بدانید مسیر بعدی‌ چیست یا می‌خواهید کجا بروید، رانندگی نکنید. مثلا اگر قرار است به راست یا چپ بپیچید، کمی زودتر تصمیم بگیرید و به‌تدریج اتومبیل را به مسیر کناری خیابان هدایت کنید. یادتان باشد شما تنها ماشینی نیست که در خیابان است، پس هر لحظه‌ای که اراده کنید نمی‌توانید تغییر مسیر دهید و جلوی اتومبیل‌های دیگر بپیچید.

.

بی‌جهت بوق نزنید:

افرادی که برای سلام کردن به دیگران، اعتراض به سایر رانندگان یا چون از صدای بوق خوشش‌شان می‌آید، مدام بوق می‌زنند، اعصاب دیگر رانندگان را هم تحریک می‌کنند.
.

راهنما یادتان نروید:

وقتی می‌خواهید به چپ و راست بپیچید، حتما از راهنما استفاده کنید و همیشه چک کنید، راهنمای ماشین کار می‌کند یا نه.

.

صدای موسیقی را بیش از حد بلند نکنید:

هیچ‌کس دوست ندارد به صداهای گوش‌خراشی گوش کند که از بلندگوی ماشین شما پخش می‌شود، پس در اتومبیل صدای موسیقی را تا حدی بلند کنید که فقط سرنشینان اتومبیل بشنوند.

.

با هوشیاری کامل رانندگی کنید:

اگر مشکلی دارید یا دارو‌های خاص یا آرامبخش، الکل یا مواد مخدر مصرف کردید، نباید پشت فرمان بنشینید.

.

به قوانین احترام بگذارید:

یادتان باشد اگر با پلیس راهنمایی و رانندگی روبه‌رو شدید یا اتومبیل شما از سوی افسر راهنمایی متوقف شد، احترام به قوانین را فراموش نکنید.

.

راه را برای وسایل نقلیه اورژانسی باز کنید:

اگر ماشینی با چراغ گردان دیدید یا صدای آژیر آمبولانس، آتش‌نشانی و دیگر خودروهای امدادرسان را شنیدید، اتومبیل‌تان را به کنار مسیر هدایت کنید و اجازه عبور خودرو امدادرسان را بدهید، چون همان‌طور که خودتان می‌دانید ممکن است، زندگی فرد یا افرادی در خطر باشد.

.

از رفتار‌های پرخطر اجتناب کنید:

به رفتارهای خشونت‌آمیز سایر رانندگان اهمیت ندهید و هرگز درصدد پاسخ دادن به این رفتارها یا مقابله به مثل نباشید، چراکه حتی یکبار شعله‌ور شدن خشم شما می‌تواند به یک حادثه‌ی خطرناک و جبران‌ناپذیر ختم شود.

.

سایر نکات مهم

1-   در هنگام رانندگی تا جایی که می توانیم رعایت حال عابران پیاده را نموده و اجازه دهیم تا عبور کنند.

2-   همواره با آرامش و تمرکز کامل رانندگی کنیم.

3-   از زیاد کردن صدای موسیقی، داختن مابقی خوراکی ها، صحبت کردن با تلفن همراهف توجه زیاد به اشیای بیرون، خواب آلودگی و مستی و استفاده از مواد مخدّر در هنگام رانندگی بپرهیزیم.

4-    حتماً قبل از شروع به رانندگی کمربند ایمنی را بسته و از بستن کمربند سرنشینان اطمینان حاصل نماییم.

5-   در هنگام شب در خیابان های دو طرفه از نور بالا استفاده نکنیم.

6-    در هنگام ترافیک یا تجمع ماشین ها، بی مورد بوق نزنیم.

7-   همیشه فاصله بین اتومبیل خود با اتومبیل جلویی را حفظ نماییم.

8-   در سر چهار راه ها و در پشت چراغ قرمز اگر گل فروش و یا روزنامه فروش و یا کسانی هستند که تقاضای خرید و یا کمک نقدی را دارند حدالامکان او را کمک گنیم و اگر تمایل نداریم محترمانه از او عذرخواهی کنیم.

9-   در هنگام پارک کردن در کنار خیابان ها، بدون توجه به عبور ماشین ها، درب سمت چپ را باز نکنیم.

10-    در ماشین همیشه بیمه نامه، کپسول آتش نشانی و آب به همراه داشته باشیم.

11-    از بوق های پشت سرهم برای جلب نظر دیگران خودداری کنیم.

12-    در صورت خلوت بودن خیابان و اگر چراغ قرمز بود منتظر بمانیم تا چراغ سبز شود.

13-  در خیابان های اصلی با دنده عقب رانندگی نکنیم و خلاف است.

14-   در پمپ بنزین هنگام بنزین زدن نوبت را رعایت کنیم و از هدر رفت آن جلوگیری نماییم.

15-    اشتباهات عابرین پیاده را با الفاظ رکیک پاسخ ندهیم.

16-    استفاده از بوق در موارد غیر ضروری فقط باعث نا آرامی اعصاب می گردد.

17-    ایجاد صدا و یا تولید دود در حد آزار دیگران به هر نحوی که باشد تجاوز حقوق شهروندی است.

18-   اتومبیل رو همیشه تمیز نگه داریم تا عابران پیاده مجبور نشوند روی شیشه یا بدنه ماشین عبارت (لطفاً مرا بشویید) را حک کنند.

19-  در هنگام بارندگی در خیابان به علّت تجمع آب در سطح خیابان به آرامی حرکت کنیم چرا که ممکن است آب روی سر و صورت و یا لباس عابران پاشیده شود.

20-   در صورت وقوع تصادف چه مقصر باشیم چه نباشیم بدون اینکه داد و بیداد کنیم و ناسزا بگوییم از ماشین پیاده شده و منتظر پلیس می مانیم و چنانچه  طرف مقابل رفتار نا مناسب داشت من با رعایت شأن اخلاقی خود، در زمان مناسب از طریق قانون جواب این رفتارها را خواهم داد.

.

حین رانندگی از چه رفتارهایی باید دوری کرد؟

پشت فرمان نه تنها مجاز به انجام کار دیگری نیستید، بلکه باید بدانید رفتار‌های پرخطر در حین رانندگی هم منجر به حوادث تلخی خواهد شد! شما نسبت به جان سرنشینان اتومبیل خود، دیگر وسایل نقلیه، عابرین پیاده و بعد از همه‌ی اینها احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی مسئولید. پس هنگام رانندگی موهایتان را شانه نزنید، از تلفن همراه و هر وسیله‌ی ارتباطی دیگری استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید هرگز نباید این قوانین و مقررات را نادیده بگیرید، نه تا زمانی که رانندگی می‌کنید!

چیزهایی که ممکن است منجر به حواس‌پرتی و بروز رانندگی پرخطر شود:

۱- تلفن همراه:

هرگز هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید. نه با تلفن حرف بزنید و نه پیام کوتاه بفرستید و نه چت کنید.

۲- مسواک و شانه زدن:

بهتر است کمی بجنبید و قبل از اینکه دیرتان بشود، در منزل کاملا آماده شوید تا مجبور نباشید پشت فرمان خودتان را مرتب کنید. اگر حین رانندگی حس کردید مشکلی دارید یا باید به خودتان برسید، اتومبیل را کناری نگه‌ دارید و کارتان را انجام بدهید.

۳- آرایش کردن:

قابل توجه خانم‌های عزیز، وقتی مشغول رانندگی هستید ریمل زدن، تمرکز زیادی می‌خواهد. پس نه تنها نتیجه‌ی کارتان خوب از آب در نخواهد آمد، بلکه هم برای خودتان و هم برای دیگران خطرآفرین خواهید بود، تازه اگر ریمل در حال حرکت به چشمتان آسیب نزند.

۴- دنبال آلبوم موسیقی گشتن:

اینکه داخل داشبورد دنبال آلبوم موسیقی مورد علاقه‌تان بگردید یا سعی کنید سی‌دی که زیر صندلی افتاده را بردارید یا درگیر پیدا کردن موج رادیوی مورد نظرتان بشوید، قطعا حواس شما را پرت ‌خواهد کرد، ممکن است ماشین منحرف شود و به خودتان یا سایرین مثلا عابرین پیاده صدمه بزنید.

۵- مطالعه کردن:

واقعا کسی هست که پشت فرمان مطالعه کند؟! اگر مواردی دیده‌شده، پس امکانش هست. این افراد شاید متوجه نباشند، اما شما که به فرهنگ رانندگی اهمیت می‌دهید بهتر است، برای مطالعه جایی توقف کنید، چون نمی‌شود هم‌زمان هم مطالعه و هم رانندگی کرد. شاید نیاز باشد آدرس محلی را که می‌خواهید بروید یا پیغام مهمی را بخوانید، پس کناری بایستید اول مسیرتان را پیدا کنید و هر وقت مطمئن شدید دوباره راه بیفتید.

۶- سردرگمی در مسیریابی:

اگر هنگام رانندگی از GPS برای مسیریابی استفاده می‌کنید که راهنمای سخنگو ندارد، مجبورید از نقشه کمک بگیرید، در این‌صورت چون نمی‌توانید هم برانید هم نقشه بخوانید، بهتر است قبل از حرکت مسیرتان را مشخص کنید و به خاطر بسپارید. اگر حین حرکت نیاز به چک کردن دوباره‌ی نقشه یا دیدن راهنمای حرکت داشتید، ماشین را پارک و مسیر بعدی را مرور کنید.

۷- شوخی کردن:

هنگام رانندگی زمان مناسبی برای شوخی‌ با سایر سرنشینان یا انجام حرکاتی نیست که کنترل اتومبیل را از دست شما خارج می‌کند.

۸-هول کردن عابران پیاده

هنگامی که عابران قصد عبور از عرض خیابان را دارند، برخی رانندگان با افزایش سرعت خود به آنها راه نمی‌دهند و باعث هول شدن عابر پیاده میشوند.

۹-بوق زدن ممتد یا بیش از اندازه

بوق زدن در موقعیت های خاص قابل قبول است اما در بعضی مواقع حالت افراطی پیدا می‌کند مانند بوق اعتراضی به خودرویی که برای گردش یا تغییر خط سیر از راهنما استفاده کرده یا خودرویی که به علت نقص فنی یا مشکل دیگری فلاشر خود را روشن کرده و با سرعت کم در حال حرکت است. یا مثلا به علت حجم بالای خودروها در اتوبان سرعت حرکت کم است و بعضی از خودروهای پشت سری بوق میزنند و راه سبقت میخواهند. مورد دیگر بوق زدن پشت چراغ قرمز است. بوق زدن گاهی اوقات نشانه قلدری است برای اینکه رانندگان یا سرعت خود را افزایش داده و یا از سر راه راننده قلدر کنار بروند. این مورد در بزرگراهها همراه با رانندگی (سپر به سپر) بسیار دیده میشود.

۱۰-سپر به سپر

از انواع رانندگی بسیار خطرناک است و غالبا برای فشار آوردن به راننده جلویی برای افزایش سرعت و یا کنار رفتن او مورد ارتکاب قرار میگیرد (اجازه بدهید از کلمه ارتکاب استفاده کنیم چرا که انجام این حرکت کمتر از ارتکاب جرم نیست).

این حرکت میتواند منجر به پریشانی راننده جلویی شده و همچنین خطر تصادف را بسیار افزایش می‌دهد. این حرکت ممکن است راننده خودروی جلویی را از نظر روانی تحت تاثیر قرار دهد، در بعضی مواقع راننده جلویی ممکن است سرعت خود را بالاتر حد قانونی ببرد تا بتواند از راننده پشت سر فاصله بگیرد، که خودِ این حرکت یعنی یک راننده تهاجمی دیگر به رانندگان تهاجمی اضافه میشود.

۱۱-پارک دوبل

این رفتار، دیگر رانندگان را مجبور به تغییر خط سیر خود می‌کند که کمترین نتیجه آن ایجاد ترافیک است.

۱۲-رانندگی با نور بالا

این حرکت در شب ها باعث کور شدن لحظه ای راننده مقابل می‌شود و او به سختی می‌تواند مسیر جاده را پیدا و دنبال کند، همچنین بازتاب نور بالا از آینه به چشم راننده جلویی آزار دهنده بوده و باعث افزایش احتمال تصادف می‌شود.

۱۳-خودداری از راه دادن به دیگران

راه ندادن به دیگر رانندگان می‌تواند باعث گاز و ترمزهای غیر ایمن و یا حتی تغییر ناگهانی خط سیر آنها شود.

۱۴-رانندگی با صدای بلند و پریشان کننده

اولین پیامد منفی این مورد به خود راننده برمی‌گردد. در این حالت او نمی‌تواند صدای اطراف را بشنود و واکنش مناسب نشان دهد، مانند صدای خودروهای امدادی یا پلیس. یا مثلا اگر قسمتی از خودروی او دچار نقص فنی بشود و ایجاد سر و صدا کند، راننده نمی‌تواند آن صدا را بشنود و به رانندگی ادامه میدهد تا هنگامی که یا دچار سانحه میشود و یا خودرو از حرکت باز می‌ایستد.

۱۵-رانندگی با خودرویی که برف و یخ آن را پوشانده

اگر خودرویی که با برف و یخ پوشانده شده وارد بزرگراه شود و با سرعت بالا حرکت کند برف و یخ روی خودرو ممکن است جدا شده و روی دیگر خودروها و حتی شیشه آنها بیفتد و دید رانندگان را کاهش داده و باعث بروز حادثه شود حتی در شهر و با سرعت کم نیز ممکن است در اثر ترمز، برف و یخ از روی سقف خودرو به روی شیشه لیز بخورد و دید راننده را مختل کند.

۱۶-تغییر خط سیر و دور زدن بدون استفاده از راهنما

عدم استفاده از چراغ راهنما برای دور زدن و تغییر خط سیر باعث غافلگیری دیگر رانندگان می‌شود و این امر شانس تصادف را افزایش میدهد.

۱۷-بریدن راه خودروهای دیگر

هنگامی که خودرویی بدون اطلاع دادن به دیگر خودروها و با بی احتیاطی وارد مسیر یا خط سیر آنها شود.

۱۸-رانندگی با سرعت کمتر از حد مجاز در خط سیر وسط یا خط سبقت

این حرکت باعث می‌شود تا دیگر خودروهای پشت سر مجبور به کاهش سرعت خود شوند و یا حتی مجبور به سبقت غیر مجاز شوند.

۱۹-رانندگی غیر متمرکز (حواس پرت)

مانند صحبت یا پیام دادن با تلفن همراه، سیگار کشیدن، خوردن و آشامیدن. این رفتار ها باعث کاهش هوشیاری راننده می‌شود و به شدت احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

.
منابع :
.http://www.hengam.info
.https://www.chetor.com
.https://www.dana.ir

آداب رانندگی