رفتار مناسب با کودکان اوتیسم

برای والدین بسیار مهم است که مهارت رفتار مناسب با فرزند اوتیسمی را بدانند به دلیل اینکه برای یک کودک اوتیسمی بسیار رنج آور و ناراحت کننده است که پدر و مادر او نتوانید به درستی با او ارتباط برقرار کنند. اما کسب اطلاعات بیشتر درباره این اختلال و این موضوع که چگونه با یک اوتیسمی برخورد کنید بسیار مفید است و به شما کمک می‌کند به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنید که این راهکارها عبارتند از:

.

یاد بگیرید چطور رفتار کنید

هیچ قانون سفت و سخت و البته پیچیده‌ای در رابطه با اینکه با کودکان اوتیسمی چگونه رفتار کنید وجود ندارد، همه چیز بسیار ساده به نظر می‌رسد. به این نکات توجه کنید:

.

صبور باشید

مدتی طول می‌کشد تا یک کودک اوتیسمی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. لازم است شما به عنوان یکی از والدین و یا خواهر و برادر او شمرده صحبت کنید و به صحبت کردنتان لحن تند ندهید.

.

به او یاد بدهید چگونه بدون حالت تهاجمی عصبانیتش را بیان کند

کودکان اوتیسمی و حتی کودکان طبیعی هم نمی‌دانند چطور باید عصبانیت خود را بیان کند. در این باره هم باید صبوری به خرج بدهید و به تدریج به بیاموزید چگونه بدون اینکه حالت‌های تهاجمی داشته باشد و یا پرخاش کند عصبانیت و دلیل آن را به درستی بیان کند.

.

انعطاف پذیر باشید

اجازه ندهید که احساساتتان بابت اینکه کودک شما به درستی ارتباط برقرار نمی‌کند جریحه‌دار شود. اوتیسمی ها مشکلات زیادی با نشان دادن و کنترل عواطف خود دارند و اغلب بی پرده حرف می‌زنند. حرف‌های بی پرده آنها را به دل نگیرید و کمی انعطاف از خود به خرج بدهید.

.

همیشه مثبت بمانید

کودکان مبتلا به اوتیسم به آدم‌های مثبت و خوش اخلاق پاسخ بهتری می‌دهند. سعی کنید به رفتارهای مناسب آنها جایزه بدهید.

.

به جلب توجه‌ها اهمیتی ندهید

کودکان اوتیسمی بسیار تلاش می‌کنند تا با رفتارهای بسیار بد تمرکز شما را به خود جلب کنند. اگر چند بار به این دست از رفتارها بی توجهی کنید در واقع به او کمک می‌کنید تا دست از این رفتار ناهنجارانه بردارد.

.

از طریق فعالیت بدنی در تعامل باشید

چرا برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسمی خود اصرار دارید مدام با او صحبت کنید و حرف از دهانش بکشید؟ راه‌های دیگری هم هست. مثلاً می‌توانید با او به ورزش بروید، با هم بدوید و یا اینکه بازی کنید. اینها راه‌های خوبی هستند تا بتوانید توانایی‌های ارتباطی او را بهبود ببخشید. این روش روحیه کودک را آرام تر می‌کند.

.

مهربان باشید

هیچ توضیح اضافه دیگری نمی‌خواهد که چرا باید با اوتیسمی‌ها مهربان باشید. آنها نیاز به این دارند که مدام در آغوششان بگیرید، درست مثل بچه‌های دیگر.

.

عشق و علاقه‌تان را نشان بدهید

کودکانی که اوتیسم دارند معمولاً در نشان دادن احساسات خود ناتوان هستند اما باید بدانند که شما آنها را دوست دارید. بیشتر به آنها عشق خود را نشان بدهید، بیشتر حمایت‌شان کنید. به هر حال تعامل با افرادی که اوتیسم دارند همواره یک چالش محسوب می‌شود اما باید یاد بگیرید که نحوه رفتار کردن درست با آنها چگونه است و چگونه می‌توان آنها را با شرایط زندگی بیشتر وفق داد.

.
منابع :
.https://www.imna.ir

رفتار مناسب با کودکان اوتیسم