روش‌های تقویت حافظه کودکان اوتیسم

1. شکل گیری عادت‌ها از طریق یادگیری افزایشی و تکرار

مغز کودک مبتلا به اوتیسم برای درک دستورالعمل‌های پیچیده و جملات طولانی آماده نیست. بنابراین در حین آموزش به این کودکان، لازم است ایده‌های خود را با جملات کوتاه و ساده بیان کنید. تجزیه و تحلیل یک کار پیچیده در قالب مجموعه‌های ساده‌ و در چند مرحله، روش بسیار توصیه شده‌ای برای آموزش کودکان اوتیسم است. زیرا این روش یادگیری افزایشی را تقویت می‌کند.

یادگیری افزایشی یک رویکرد گام به گام برای یادگیری یک مفهوم دشوار است که کودکان پس از درک کامل مرحله فعلی، مراحل بعدی را یاد می‌گیرند. ثابت شده است که یادگیری افزایشی همراه با تکرار در کودکان اوتیسم معجزه می‌کند.

.

2. استفاده از نشانه های تصویری

اغلب دیده می‌شود که وقتی مفهومی از طریق یک رسانه تصویری به کودکان اوتیسم نشان داده می‌شود، مسائل را بهتر درک می‌کنند. به لطف حافظه بصری قوی، آن‌ها تمایل دارند چیزهایی را که از نظر بصری بر مغز آن‌ها تأثیر گذاشته‌اند به خاطر بسپارند. بنابراین نشانه‌های تصویری ابزاری عالی برای بهبود یادگیری و یادآوری هستند. رنگ‌ها، تصاویر و فیلم تأثیر ماندگاری در ذهن کودک می‌گذارد و به او کمک می‌کند تا چیزها را بهتر به خاطر بسپارد. به طور کلی کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند بین مفهومی که آموزش داده می‌شود و نشانه‌ی تصویری‌ای که نشان داده می‌شود، همبستگی ایجاد کند و بنابراین بهتر به خاطر بسپارد. به عنوان مثال سعی کنید جمع و تفریق را با کمک تصاویر آب نبات یا کاپ کیک آموزش دهید تا موضوع بیشتر قابل فهم باشد و مدت بیشتری در حافظه‌ی او باقی بماند.

.

3. بازی‌های تقویت حافظه

همه کودکان سرگرمی و بازی را دوست دارند. کودکان اوتیسم نیز از این نظر تفاوتی با دیگر کودکان ندارند. بنابراین می‌توان از عشق آن‌ها به بازی، برای تقویت حافظه و حتی دیگر توانایی‌های آنان استفاده کرد. بازی‌های ساده‌ای مانند شکار گنج می‌تواند به افراد اوتیسم کمک کند تا کارهای روزمره را به خاطر بسپارند. بازی لگو برای ایجاد آگاهی فضایی خوب است. انجام بازی‌های مسابقه‌ای به آنها کمک می کند حقایق و مسائل را به خوبی به خاطر بسپارند.
مطالعات نشان داده است که بچه‌های طیف اوتیسم از طریق بازی‌های ویدیویی آموزشی بهتر یاد می‌گیرند. از آنجا که بازی‌های ویدئویی ابزار بصری بسیار خوبی هستند، به یادگیری و به خاطرسپاری آنان کمک می‌کنند. بازی‌هایی مانند Echochrome برای توسعه استدلال فضایی مناسب هستند در حالی که بازی‌هایی مانند Stellar spell برای به خاطر سپردن کلمات جدید عالی هستند. بازی‌های حافظه از یادگیری الهام می‌گیرند و از نظر بصری هم جذاب هستند اما مهم‌تر از همه اینکه برای کودکان سرگرم کننده هستند و این امر تفاوت چشمگیری در بهبود حافظه ایجاد می‌کند.

.

4. داستان سازی

چرا ما داستان‌ها را به خوبی به یاد می‌آوریم اما واقعیت‌ها، مفاهیم و سایر اطلاعات را فراموش می‌کنیم؟ پاسخی ساده به این سوال این است که داستان‌ها جالب هستند و همین امر باعث می‌شود در سطح احساسی عمیق‌تری با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. کودکان اوتیسم می‌توانند مسائل را به خوبی بیاموزند و به خاطر بسپارند؛ اگر در قالب یک داستان به آن‌ها گفته شود. کلاه قصه گویی خود را به سر کنید و مفاهیم را از طریق داستان به آن‌ها توضیح دهید. اطمینان حاصل کنید داستان‌هایی که می‌گویید نه تنها مفهوم را منتقل می‌کنند بلکه دارای یک هسته عاطفی نیز برای آن‌ها هستند. به کودکان کمک کنید احساسات و واقعیت‌های داستان را تشخیص دهند. داستان را بارها و بارها تکرار کنید تا مفهوم پشت داستان در ذهن آن‌ها جا بیفتد.

.

5. مستندسازی وقایع با تصاویر

حافظه اپیزودیک (رویدادی) برای یادآوری تجربیات گذشته از زندگی فرد مفید است. به طور کلی کودکان مبتلا به اوتیسم حافظه اپیزودیک ضعیفی دارند و اغلب نمی‌توانند اتفاقاتی را که در گذشته رخ داده است به یاد بیاورند. ثابت شده است که گرفتن تعداد زیادی عکس و مستندسازی داستان یا احساسات موجود در پشت تصاویر برای بهبود حافظه اپیزودیک معجزه آسا است. کودکان اوتیسم را به گرفتن عکس در زندگی روزمره و نوشتن معنای تصاویر برای آن‌ها ترغیب کنید. وقتی آن‌ها دوباره این تصاویر را مرور می‌کنند و توصیفات خود را بازخوانی می‌کنند به آن‌ها کمک می‌شود تا خاطرات را دوباره به هم متصل کنند و به طور کلی باعث تقویت یادآوری می‌شود.

.
منابع :
.https://neurolandgame.com

روش‌های تقویت حافظه کودکان اوتیسم