تاثیرات حیوان خانگی بر کودک

بیشتر خانواده ها نگران بهداشت و نگهداری حیوانات هستند بله به شما حق می دهیم اما حیوانات خانگی که تحت نظر پزشک باشند هیچ خطری ندارند و زیاد سخت نگیرید. جالب استت بدانید که انسان ها هزاران سال است که با حیوانات در ارتباط هستند و با آنها زندگی می کنند. امروزه بیشتر خانواده ها به نگهداری حیوانات خانگی مخصوصا سگ و گربه علاقه نشان می دهند . این حیوانات تاثیرات بالایی در تربیت و رشد و نمو آنها دارند که ما به آن می پردازیم.

مسئولیت پذیری

یکی از اصلی ترین مزایای نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان تمرین زندگی و مسئولیت‌پذیری لازم آن‌ها است. کودکی که مسئولیت‌های مختلف حیوان خانگی مانند غذا دادن، تمیز کردن، بیرون بردن و قدم زدن و برطرف کردن دیگر نیازهای یک حیوان خانگی را می‌آموزد؛ حس مسئولیت پذیری در کودک رشد می‌کند. بدین صورت کودک متوجه می‌شود که دیگران نیز به رفتار آن‌ها وابسته هستند.

.

دوست خوب

تاثیرات حیوان خانگی بر کودک مثل تاثیر هر دوست خوب دیگری است. کودکانی که تک فرزند هستند و تنها می باشند حیوانات برای آنها هم بازی و دوست خوبی می شود. همچنین درک نیاز یک حیوان خانگی که دوست کودک شما هم هست و احساس مسئولیت او برای رفع نیاز حیوانش، به او کمک می‌کند تا در مراحل بعدی زندگی ارتباط احساسی پخته‌تری را با دوستانش برقرار کند.

.

رشد احساسات کودک

نگهداری کردن و ارتباط داشتن با یک حیوان خانگی در کودکی، احساسات را در او تقویت می‌کند و باعث می‌شود کودک ارتباط هیجانی پخته‌تری را در آینده برقرار کند.

.

کنار آمدن با مرگ

هر حیوانی هم عمر مشخصی دارد و معمولا حیوانات جونده 6 سال ، سگ و گربه معمولا بین 13 تا 18 سال و اسب ها عمر 25 ساله دارند. تجربه مرگ یک موجود زنده برای کودکی که به آن حیوان احساس دلبستگی دارد و از او مراقبت می‌کرده تقریبا همان واکنش‌هایی را در پی دارد که یک فرد نسبت به مرگ یک عزیز نشان می‌دهد. کودکی که سوگ و فقدان یک حیوان خانگی را تجربه می‌کند، برای پذیرش مرگ یک عزیز در بزرگسالی آمادگی بیشتری دارد.

.

افزایش یادگیری

کتاب ها دوست کودکان هستند. افرادی که حیوان خانگی دارند اغلب مشاهده می کنند که کودکشان برای حیوانش قصه می خواند و برایش حرف می زند، نوازشش می کنند و اگر بترسند دوستش را بغل می کند. این حرکات به رشد و تکنیل شدن کودک کمک زیادی می کند. همچنین این صحبت ها و زندگی با حیوان به رشد بهتر و فعال تر بودن کودک کمک زیادی می کند.

.

آموزش وفاداری

بیشتر حیوانات مخصوصا سگ ها به صاحبشان وفادار هستند. از جمله تاثیرات حیوان خانگی بر کودک آموزش وفاداری است. این وفاداری به کودکان یاد می دهد که در آینده به دوستان، اطرافیان و همسرش وفادار و صادق باشد.

.

افزایش اعتماد به نفس

هنگامی که حیوانات خانگی عشق بی قید و شرط خودش را به کودکان نشان می دهند، باعث افزایش عزت نفس در او می شود. علاوه بر آن، یادگیری حس مسئولیت پذیری در کودکان یک عامل اساسی برای افزایش اعتماد به نفس در آنها است.

.

آموزش مهربانی و دلسوزی

وقتی کودک از حیوان خانگی مراقبت می کند، یاد می گیرد با مراقبت از دیگران با آنها مهربان باشد.

.

افزایش فعالیت بدنی

کودکانی که حیوانات خانگی دارند علاقه مند هستند که بیشتر فعالیت کنند و زمان بیشتری را در خارج از منزل بگذرانند. این موضوع در نهایت می تواند منجر به بهبود سلامت کودکان و کاهش چاقی در آنها شود. از آنجا که چاقی کودکان یک بیماری همه گیر و در حال رشد است و عواقب جدی برای سلامتی از جمله دیابت کودکان و سایر بیماری های جدی در آنها دارد، داشتن حیوان خانگی برای کودک می تواند یک تجربه یادگیری ارزشمند و یک تصمیم مهم برای سلامتی باشد.

.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بررسی ها نشان می دهد کودکانی که حیوانات خانگی مانند سگ ها زندگی می کنند کمتر دچار عفونت گوش و دستگاه تنفسی می شوند و کمتر به آنتی بیوتیک نیاز پیدا می کنند. محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض حیوانات در سنین کودکی باعث تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.

.
منابع :
.https://arayeshiland.com

تاثیرات حیوان خانگی بر کودک