راهکارهای آشنایی کودکان با حیوانات‌خانگی

در اینجا چند ایده شگفت انگیز و در عین حال کاملاً ساده را با شما مطرح می‌کنیم که مطمئناً آشنایی با حیوانات را برای کودک شما آسان و لذت‌بخش می‌کند.

.

1. آهنگ‌های حیوانات را بخوانید

موسیقی راهی عالی برای یادگیری بچه‌ها است. از طریق قافیه‌ها و آهنگ‌های سرگرم کننده می‌توان کودکان را با صفات و ویژگی‌های حیوانات مختلف آشنا کرد. ترانه‌های زیادی برای آشنا کردن کودک با انواع حیوانات؛ غذاهایی که می‌خورند، جای زندگی و صداهایشان وجود دارد که ما نمونه‌ای از این ترانه‌ها را اینجا آورده‌ایم.

هر حیوونی تو دنیا

غذا داره مانند ما

بعضی فقط دون میخورند

بدون دندون میخورند

مثل خروس پر طلا

جوجه ها و کبوترها

بعضی دیگه میرند شکار

دندون دارند قطار قطار

دندون های تیزی دارند

گوشت میخورند چون گوشتخوارند

مثل پلنگ و شیر و گرگ

بعضی کوچک بعضی بزرگ

بعضی دیگه دندون دارند

اما فقط علف خوارند

مثل گاو و اسب و الاغ

توی جنگل و دشت و باغ

.

2. به طبیعت گردی بروید

در محله خود قدم بزنید یا به یک پیک نیک نزدیک بروید. مسیرهای طبیعت گردی فرصت‌های متنوعی برای یادگیری در مورد حیوانات اهلی فراهم می‌کنند. شما در مسیر پیاده روی یا در پیک نیک احتمالا خیلی راحت با اردک، مرغ، انواع حشرات و پرندگان، گوسفند یا گاو یا حتی سگ و گربه رو به رو خواهید شد، بچه‌ها از طریق مشاهده درک بصری بهتری پیدا می‌کنند و راحت با حیوانات آشنا می‌شوند. می‌توانید برای داشتن یک آخرِ هفته جذاب بازدید از استخر ماهی یا مزرعه را به کودکتان پیشنهاد دهید و ببینید که چقدر هم از این کار لذت می‌برد.

.

3. از وعده‌های غذایی استفاده کنید!

کلم بروکلی را به گوسفند یا پنکیک را به فیل تبدیل کنید! پشمک را به گوسفند تبدیل کنید و با ماکارونی مار بسازید! با ایجاد کمی تفاوت در دیزاین صبحانه یا دیگر وعده‌های غذایی کودکتان هم غذا خوردن را برای او لذت‌بخش‌تر کنید و هم خوردن را به یک تجربه شیرین یادگیری تبدیل کنید.

.

4. از بازی های موبایلی مراقبت و آشنایی با حیوانات کمک بگیرید

بازی‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند. یکی از این بازی‌ها نورولند است که یک بازی موبایلی تقویتی برای کودکان 3-7 سال است. در نورولند یک بازی تحت عنوان “مراقبت از حیوانات” وجود دارد که دنیایی شیرین و هیجان انگیز است. در این بازی کودک وارد جنگلی که حیوانات مختلفی در آن زندگی می‌کنند می‌شود. در این میان حیواناتی وجود دارند که بیمار هستند یا مشکلاتی دارند. مثلا زرافه‌ای که گردن آن شکسته است. گوزنی که در خس و خاشاک گیر افتاده یا خرسی که به خاطر خوردن زباله‌های موجود در جنگل دچار معده درد شده.

کودک در این بازی تلاش می‌کند تا بعد از پیدا کردن حیواناتی که به کمک و درمان نیاز دارند؛ آن‌ها را به مرکز درمانی مورد نیاز برساند. کمک کند مشکلاتشان حل شود و بعد از درمان کامل به آن‌ها غذای مناسبی می‌دهد. در نهایت هم آن‌ها را سالم و شاداب به جنگل برمی‌گرداند.

کودک در جریان این بازی با حیوانات و انواع مشکلاتی که حیوانات مختلف می‌توانند داشته باشند آشنا می‌شود. و از مراقبت، غذا دادن و کمک کردن برای بهبود حیوانات بیمار لذت می‌برد.

.

5. از بازی‌های کاغذ و قلمی و نقاشی استفاده کنید

تصاویر واضحی از حیوانات مختلف را چاپ کنید و از کودک بخواهید آن‌ها را رنگ‌آمیزی کند. انواع کاربرگ‌های مختلف حیوانات که با اتصال نقاط پشتِ هم اشکال مختلفی از حیوانات را نتیجه می‌دهد امتحان کنید. بازی‌ها و فعالیت‌های معماگونه‌ی بسیاری در مورد حیوانات وجود دارند که خیلی راحت می‌توانید با جستجو در اینترنت آن‌ها را پیدا کنید. اگر خلاقیت و حوصله داشته باشید می‌توانید خودتان از این کاربرگ‌ها برای فرزندتان بسازید

.

6. کتاب خواندن را فراموش نکنید

همانطور که می‌دانید امکان دیدن بسیار زیادی از حیوانات از نزدیک وجود ندارد. مگر رفتن به باغ وحش که این مورد هم در همه شرایط ممکن نیست. یکی از بهترین منابع برای آموزش و صحبت با کودکان درباره حیوانات در هر جا و شرایطی استفاه از کتاب‌های تصویری مفید است. کتاب‌هایی که به کمک آن‌ها کودک حقایق شگفت انگیزی را درباره حیوانات می‌آموزد! درباره حیوانات در کتاب‌ها صحبت و بحث کنید و ذهن پرسش‌گر کودکتان را قلقلک دهید تا بیشتر بیاموزد. با بزرگتر شدن کودک او را تشویق کنید تا درباره داستان های حیوانات بیشتر بخواند و اطلاعات کسب کند.

.

7. عروسک و بازی‌های نمایشی؛ یک راهکار عالی

حتما لباس‌های عروسکی موجود از حیوانات را دیده‌اید. یا عروسک‌های بندانگشتی که بسیار هم جذاب و زیبا هستند. از آن‌ها کمک بگیرید و یک شب‌نشینی عالی و هیجان انگیز با کودکتان تدارک ببینید. عروسک‌های انگشتی را در دستتان قرار دهید و تلاش کنید صدای همان حیوان را تقلید کنید و نمایش جذابی را به راه بیندازید. این یک روش عالی و تخیلی برای آموزش دادن به بچه‌هاست. از این طریق خیلی راحت و بدون دردسر می‌توانید در مورد هر حیوانی (حتی آن‌هایی که منقرض شده‌اند!) به کودکتان اطلاعات اضافه کنید.

.

8. فیلم و کارتون ببینید

فیلم‌، کارتون و مستندهای بسیار مفیدی که مناسب سن کودک هستند وجود دارند که در مورد حیوانات مختلف اطلاعات به کودک اضافه می‌کنند. با بررسی این موارد و انتخاب نمونه‌هایی که مناسب سن فرزند شما هستند به صورت تصویری و شهودی در مورد حیوانات به او اطلاعات اضافه می‌کنید. وقتی اتفاقی حیواناتی را در نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی مشاهده کردید، به آن‌ها اشاره کنید. این حیوانات را نام ببرید و در مورد آنچه که هر حیوان را منحصر به فرد می‌کند با کودکان خود صحبت کنید. با موارد ساده مانند صدای هر حیوان شروع کنید. سپس اطلاعات بیشتری اضافه کنید: اینکه شرایط و محل زندگی او به چه شکل است. دوست دارد چه غذایی بخورد و شرایط مراقبتش به چه شکل است.

.

9. کاردستی بسازید

یکی دیگر از روش‎‌هایی که برای آشنا کردن کودک با حیوانات عالی است ساخت کاردستی است. شما می‌توانید با استفاده از ابزار و لوازمی که در اطرافتان است ماکتی از حیوانات مختلف را به کمک کودک بسازید و یا حتی از آن‌ها در طراحی و چیدمان اتاق فرزندتان استفاه کنید. برای مثال برای آشنا کردن کودک با لاک پشت از یک شی ضخیم (مثل پوست گردو) برای نشان دادن سفتیِ لاک و از یک شی نرم‌تر مثل اسفنج برای بدنه لاک‌پشت استفاده کنید.

.

سخن پایانی

کودکان ما باید سفیرهای آینده مراقبت از حیوانات شوند تا همه موجودات زنده از جمله گونه‌های در معرض خطر بتوانند رشد کنند و زنده بمانند. بنابراین آشنایی با حیوانات و دانستن اهمیت وجود و نقش آن‌ها در زندگی‌ انسان‌ها از دوران کودکی لازم است. مراجعه به مرکز مراقبت از حیوانات پیشنهادی است که به کودک شما کمک می‌کند تا اهمیت مراقبت از حیوانات را به خوبی درک کند.

.
منابع :
.https://neurolandgame.com

راهکارهای آشنایی کودکان با حیوانات‌خانگی