راهنمای انتخاب کلینیک دامپزشکی مناسب

حیوانات خانگی عضوی از خانواده‌ هستند و باید مانند دیگر اعضای خانواده از آن‌ها مراقب کنید. به همین دلیل هنگام انتخاب کلینیک دامپزشکی برای حیوانات خانگی باید به‌دنبال بهترین باشید چون حیوانات خانگی باید از با‌کیفیت‌ترین خدمات پزشکی برخوردار شود.
در صورت بروز مشکل برای حیوانات خانگی باید از مهارت دامپزشک و خدمات دامپزشکی اطمینان کامل داشته باشید. بنابراین این سوال پیش روی‌تان خواهد بود، چگونه یک کلینیک دامپزشکی مناسب پیدا کنم؟

به جرئت میتونم بگم یکی از چالش هایی که خیلی از صاحبین حیوانات خانگی در زمان نگهداری از سگ یا گربه یا هر حیوان خانگی دیگه ای باهاش مواجه میشن، پیدا کردن و انتخاب یک کلینیک دامپزشکی خوب و قابل اعتماد هست. در این مقاله فاکتورهایی که بهتره موقع انتخاب یک کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی بهشون توجه کنین رو بررسی میکنیم تا بتونین در این مواقع با خیال راحت تصمیم بگیرید.

.

نکات قابل توجه پیش از رفتن به کلینیک دامپزشکی

 

نیازهای حیوان خانگی خود را شناسایی کنید

پیش از ملاقات با دامپزشک و پرسیدن سؤال­های پشت سر هم، یک فهرست از اولویت های موردنظر خود و حیوان خانگی تان تهیه کنید. این امر به شما کمک میکند تا شمار گزینه های پیش رو را محدود کرده و سؤال های درخور و صحیح بپرسید.

به پارامترهای زیر توجه داشته باشید:

– سن حیوان

– نژاد حیوان

– سوابق بیماری

به عنوان مثال، اگر تمام حیوانات خانگی شما پا به سن گذاشته اند؛ به همین دلیل، بهتر است یک دامپزشک پیدا کنید که در زمینه درمان و مراقبت از حیوانات سالخورده تخصص دارد. اگر به تازگی یک توله سگ را به سرپرستی گرفته اید، باید یک دامپزشک عمومی خبره و کاردان پیدا کنید که در تمام مراحل رشد و تکامل سگتان، با شما همراه باشد.

یک فهرست از ویژگی های ضروری یک دامپزشک عالی آماده کرده ایم که آن را در اختیارتان قرار میدهیم (البته به این نکته توجه داشته باشید که شاید نیازهای سگ شما به گونه ای باشند که یک دامپزشک دیگر برایش مناسب باشد):

– برخورداری از دانش و تخصص کافی برای انتخاب رویه های درمانی جامع/ جایگزین؛ آشنایی با امکانات و تجهیزات درمانی جدید و آخرین فناوری های پزشکی و مراقبتی.

– تمایل به صرف زمان کافی و وافی در قرارهای ملاقات

– حمایت از سازمان های حمایت از حیوانات

– از میان فاکتورهای دیگری که در انتخاب دامپزشک مؤثر هستند، میتوانیم به تناسب زمان های ویزیت با برنامه کاریتان، فاصله کلینیک از منزلتان و همچنین، تعرفه خدمات اشاره کنیم.

.

فرآیند جستجو دامپزشک را چطور آغاز کنید (و چگونه گزینه ها را محدود نمایید)؟

پس از آنکه انتظارات و توقعات خود از یک دامپزشک را شناسایی کردید، باید تعدادی گزینه یا کاندید انتخاب کنید. استناد به تعاریف و نظرات کسانی که پیشتر به دامپزشکان کاندید شما مراجعه کرده اند، بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد انتخاب است.

اگر از حامیان سگ ها به شمار می آیید، احتمالاً افراد حامی دیگری را می شناسید که استدلال و منطقشان در مورد نگهداری از حیوانات با نظرات شما قرابت دارند. بنابراین، با دوستانتان در مورد دامپزشک هایشان صحبت کنید (برخی از دامپزشکان، در ازای مراجعه شما از طرف معرّف، هم برای شما و هم برای معرفتان تخفیف در نظر میگیرند).

اگر به تازگی به یک محل جدید نقل مکان کرده اید و دوستان زیادی در آنجا ندارید، به نظرات و انتقادات مندرج در سایت های  مراجعه کنید. شما میتوانید با مراجعه به این منابع، با تجربیات افراد دیگر در مورد دامپزشکان فعال در محله یا منطقه خود آشنا شده و تعدادی از آنها را که فکر میکنید قادر به رفع نیازمندی های شما هستند، به عنوان کاندید انتخاب کنید.

.

یک برنامه برای گردش در کلینیک های دامپزشکی تنظیم کنید

پس از انتخاب یکی دو دامپزشک کاندید، به تنهایی و بدون حضور سگتان با دامپزشک ملاقات کنید تا با محیط کلینیک و کارکنان آنجا آشنا شوید. اعضای کلینیک های معتبر و خوش نام، از معرفی بخش ها و خدمات مختلف کلینیک به شما خوشحال خواهند شد و از حضور شما استقبال خواهند کرد. در زمان بازدید از امکانات و خدمات کلینیک دامپزشکی، به نکات زیر توجه کنید:

– آیا امکان دسترسی به کلینیک از منزل برای شما راحت است؟ و آیا میتوانید برای خودروتان به راحتی جای پارک پیدا کنید؟

– آیا وسایل موجود در اتاق انتظار و تجهیزات آزمایشگاهی کلینیک، تمیز و استریل هستند؟ شما باید از کارکنان بیمارستان بخواهید که امکانات و تجهیزات “پشت صحنه” را هم به شما نشان دهند. گاهی از اوقات، اجازه بازدید از بخش های مختلف بیمارستان یا کلینیک به شما داده می شود و گاهی از اوقات هم شما موفق به این کار نمی شوید؛ و این، تماماً بستگی به اوضاع و رویدادهای روز بازدید دارد. اما اکثر دامپزشک های معتبر و خوشنام، برای شفافیت و صراحت در خدمات رسانی، ارزش قائل هستند و تاحد امکان، تمام زیر و بم امور را برای شما شرح میدهند.

– آیا برای معاینه و درمان گربه ها و سگ ها، محل های جداگانه در نظر گرفته شده است؟

– آیا حیوانات و افرادی که در اتاق انتظار و محیط بیمارستان هستند، احساس راحتی و آرامش دارند؟ (بدین نکته توجه داشته باشید که بسیاری از حیوان ها در زمان مراجعه به کلینیک، مضطرب میشوند؛ بنابراین، انتظار نداشته باشید که همه آنها خوشحال و خرسند به نظر برسند. فقط باید در امنیت و آسایش کامل باشند).

– آیا کارکنان بیمارستان یا کلینیک، دلسوز، خونسرد و مؤدب هستند؟

در طی این قرار ملاقات، احتمالاً یکی از اعضای کارکنان یا تکنسین ها، شما را همراهی خواهد کرد؛ اما شما باید بتوانید حداقل با یکی از پزشکان نیز ملاقات داشته باشید.

.

سؤال های مناسب و صحیح بپرسید!

زمانیکه برای نخستین بار یک دامپزشک را ملاقات میکنید، علاوه بر آشناشدن با امکانات و تجهیزات کلینیک باید پرسش هایی نیز در جهت کسب اطلاعات و ترسیم یک تصویر جامع از آن محل مطرح کنید. شما میتوانید برحسب فهرست اولویت ها و نیازمندی های خود، چندین سوال را برای خود یادداشت کرده و در زمان مقرّر، از دامپزشک بپرسید. در فهرست پرسش هایتان، حتماً موارد زیر را لحاظ کنید:

– آیا دامپزشک، در صورت نیاز، بیماران را به متخصصان ارجاع میدهد؟ (پاسخ این پرسش باید مثبت باشد)

– کدام خدمات اورژانسی در کلینیک در دسترس هستند؟ و اگر امکانات رسیدگی اورژانسی به بیمارتان میسّر نباشد، چه امکاناتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت؟

– آزمایش های تشخیصی، نظیر عکسبرداری با اشعه ی ایکس، آزمایش خون، عکسبرداری با امواج فراصوت و غیره، در داخل کلینیک انجام میشوند یا شما به کلینیک های دیگر ارجاع داده میشوید؟

– روند نظارت بر بیماران بستری چگونه است؟

– کلینیک، کدام انواع از پرداخت ها را میپذیرد؟ آیا ایشان، برنامه های خاصی برای پرداخت هزینه جراحی های خطرپذیر و یا درمان بیماری های مزمن دارند؟

– آیا کلینیک مورد نظر شما، عضو یا حامی سازمان های محلی حمایت از حیوانات است؟ (شاید این قضیه چندان برای شما مهم نباشد؛ اما بطور کل، دامپزشک هایی که در کمپین های حمایت از حیوانات، عضویت و مشارکت فعالانه دارند، قلباً به حیوانات علاقمند هستند!)

.

آیا کلینیک دامپزشکی موردنظر معتبر است

از مجوز کلینیک دامپزشکی که باید توسط مراجع ذیربط تایید شده‌ باشد اطمینان حاصل کنید. این مجوز به شما اطمینان می‌دهد که تجهیزات و کارکنان همگی مطابق استاندارد هستند. حتی می‌توانید شخصا رزومه دامپزشکان را مطالعه کنید و ببینید که آیا صلاحیت کافی را برای این کار دارند.
.

درخواست راهنمایی

قبل از رفتن به کلینیک دامپزشکی درباره‌ی آن پرس و جو کنید. می‌توانید از اعضای خانواده، دوستان و آشنایانی که حیوانات خانگی دارند مشورت بگیرید. آن‌ها می‌توانند شما را به بهترین کلینیک دامپزشکی راهنمایی کنند. احتملا شما هم از رفتن به کلینیکی که افراد قابل اعتماد پیشنهاد کرده‌اند احساس آرامش می‌کنید. زمان مشورت با افراد درباره‌ی نکات مثبت و منفی و مدت آشنایی آن‌ها با کلینیک سوال بپرسید.
.

مشورت با کلینیکی که قبلا به آن مراجعه می‌کردید

در صورتی که قصد عوض کردن کلینیک دامپزشکی فعلی‌تان را دارید، دامپزشک می‌تواند شما را در انتخاب بهترین گزینه راهنمایی‌تان کند.
.

لیستی از انتظارهای خود از کلینیک دامپزشکی تهیه کنید

پرسیدن سوالات درست درباره‌ی کلینیک دامپزشکی می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه کمک‌تان کند. لیستی از مسائلی که می‌خواهید درباره کلینیک دامپزشکی بدانید، مانند نحوه رسیدگی به حیوانات خانگی و محل فارغ التحصیلی دامپزشک تهیه کنید. می‌توانید از سوالات زیر استفاده کنید:

– آیا کلینیک دامپزشکی دارای گواهی معتبر است؟

– آیا سگ و گربه در محل‌های مجزا نگهداری می‌شوند؟

– چه خدمات فوریتی و اضطراری در کلینیک وجود دارد؟

– چه تعداد دامپزشکان در کلینیک شغول به‌کار هستند؟

– یک کلینیک دامپزشکی خوب مجهز به دستگاه اشعه ایکس و آزمایشگاه مدرن است. کلینیک به چه تجهیزاتی مجهز است؟

زمان پرسیدن این سوالات به نحوه‌ی پاسخ دادن دامپزشک دقت کنید. آیا او تمایل دارد تمام اطلاعات را در اختیارتان بگذارد؟ یا در پاسخ به سوالات سر سخت و مبهم است؟ درصورتی که فرض دوم درست بود بهتر است به دنبال کلینیک دامپزشکی دیگری باشید.
.

از کلینیک دامپزشکی بازدید کنید

به طور کلی مسئولان کلینیک دامپزشکی در مورد خود بزرگنمایی می‌کنند. بنابراین بهتر است از کلینیک شخصا بازدید کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا بهداشت و سازماندهی تجهیزات آن‌جا را بررسی کنید. به دیگر موارد مانند بوی نامطبوع نیز دقت کنید. حتی می‌توانید سگ یا گربه‌ی‌تان را با خود به کلینیک ببرید تا عکس العمل ‌آن‌ها را ببینید. حیوانات خانگی باید در کلینیک دامپزشکی احساس راحتی داشته باشد. با این همه به خاطر داشته باشید که اکثر حیوانات خانگی چندان رغبتی برای بازدید از کلینیک دامپزشکی ندارند.
.

به خط قرمزها توجه کنید

زمان بازدید از کلینیک دامپزشکی، به چند خط قرمز مانند عدم بهداشت مناسب، عدم ارتباط عمومی قوی با مشتری و ممانعت از ارجاع دادن شما به کلینیکی دیگر توجه داشته باشید.
.

متخصصین کلینیک را به خوبی بشناسید

آیا حیوانات خانگی به متخصص خاصی نیاز دارند؟ برای مثال برخی از کلینیک‌ها دارای متخصصین خاص مانند متخصص پوست، رادیولوژیست یا متخصص قلب و عروق هستند. اگر حیوانات خانگی شرایط ویژه پزشکی دارند، بهتر است به دنبال کلینیکی باشید که خدمات موردنظر را ارائه دهد.
.

مسافت کلینیک دامپزشکی تا خانه شما

اگرچه مسافت کلینیک عامل تعیین کننده‌ای نیست اما به هر حال باید به آن توجه کرد. در صورت بروز شرایط اضطراری که نیاز دارید حیوانات خانگی را به سرعت به کلینیک دامپزشکی برسانید، مسئله‌ی مسافت اهمیت پیدا می‌کند. به دنبال کلینیک دامپزشکی باشید که دسترسی به آن راحت باشد.
انتخاب دامپزشک و دامپزشکی مناسب تا حدود زیادی بستگی به ترجیحات شما و حیوانات خانگی دارد. کلینیک دامپزشکی که برای فردی مناسب است لزوما برای شما مناسب نیست. عجله نکنید و با صرف زمان بهترین گزینه را برای حیوانات خانگی انتخاب کنید.
.

آیا انتخاب کلینیک دامپزشکی از طریق اینستاگرام و شبکه های اجتماعی عاقلانه است؟

دنبال کردن پیج یا کانال کلینیک یا بیمارستان حیوان خانگی شما، میتونه جذاب و مفید باشه و برای در جریان قرار گرفتن اتفاقات جدید ایده آله ولی…

دقت داشته باشین که پیدا کردن و انتخاب کلینیک دامپزشکی از طریق پیج اون ها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام میتونه گمراه کننده باشه.

چرا؟

– فاکتورهایی مانند تعداد فالوئر، کامنت و لایک میتونن جعلی باشن و توسط ربات های اینستاگرامی به وجود اومده باشن.

– کامنت ها و نظرات صاحبان پت، در صورتی که منفی باشن میتونن توسط صاحب اون پیج پاک بشن و فقط نظرات مثبت باقی بمونن و شما رو دچار اشتباه کنن.

– محتوای قرار داده شده روی پیج دلیل بر میزان علم اون دامپزشک نیست چون میتونه کپی یا جعلی باشه.

در نهایت…

با در نظر گرفتن فاکتورهای بالا، بهترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی رو پیدا کرده و برای انجام کارهای مربوط به حیوان خانگیتون بهش مراجعه کنید.

.

نظم کلینیک

توجه کنین که آیا ورود و خروج بیماران به اتاق معاینه به نوبت انجام میشه؟ بیمارانی که منتظر جواب آزمایش یا عکس رادیولوژی شون هستن، اون ها رو در زمان تعیین شده دریافت میکنن؟

آیا برای بیماران پرونده سازی انجام شده و سوابق بیماری، داروهای تجویز شده، نتایج آزمایش، واکسیناسیون، درمان انگلی و …اون ها ثبت و بایگانی میشه؟

.

میزان رضایت بیماران از کلینیک

در طول مدتی که در کلینیک منتظر هستین، با صاحبین سگ یا گربه یا حیوان خانگی مشابه شما که در کلینیک حضور دارن، صحبت کنید و سوالاتی در مورد اینکه چه مدت است به این کلینیک می آیند و اینکه نتایج خوبی از درمان ها گرفته اند یا نه، بپرسید.

.

نظافت کلینیک دامپزشکی

در همه جاهایی که خدمات درمانی ارائه میدهند، نظافت و رعایت اصول بهداشتی یکی از مهم ترین فاکتورهاست. از تمیز بودن کف زمین و صندلی ها گرفته تا رعایت اصول بهداشتی توسط دامپزشک هنگام معاینه، نظافت و ضد عفونی کردن میز معاینه، تمیز بودن روپوش همه کسانی که در کلینیک کار میکنند نباید از چشمان تیزبین شما پنهان بمونن.

.

۱۰ سوالی که باید هنگام انتخاب کلینیک دامپزشکی بپرسید

برای انتخاب کلینیک دامپزشکی مناسب باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. این سوالات را پیش از اینکه انتخاب کنید حیوان خانگی خود را در مواقع بیماری، اورژانسی و یا حتی برای چکاپ عادی کجا ببرید، از مرکز موردنظرتان پرسید و سعی کنید برای آنها جواب مناسبی پیدا کنید.

۱ ) با کلینیک های دامپزشکی کوچک راحت تر هستید یا بزرگ؟

کلینیک های بزرگ و کوچک زیادی وجود دارند که هرکدام طرفداران و مخالفان مخصوص به خود را دارند .

در کلینک های کوچک، اکثر مواقع می توانید با یک دامپزشک مشخص در ارتباط باشید اما ممکن است این کلینیک ها از نظردستگاه ها و فناوری هایی که استفاده می کنند کامل و پیشرفته نباشند و شما مجبور باشید در بعضی موارد به کلینیکهای دیگری مراجعه کنید .

اما کلینیک های بزرگ از نظر وجود امکانات و متخصصان کاربلد کمبودی ندارند ولی امکان برقراری ارتباط با یک دامپزشک مشخص به علت تعداد زیاد آنها، بسیار سخت خواهد بود .

2 ) ساعت کاری کلینیک دامپزشکی به چه صورت است؟

این روز ها دامپزشکی ها معمولا همه روزه باز هستند و بعضی از روزها حتی تا دیروقت کار می کنند اما باز هم یک بار پرسیدن آن ضرری ندارد .

3 ) برای ویزیت حدوداً چه زمانی را باید منتظر ماند؟

در اینکه یکی از ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب ، شلوغ بودن آن است شکی نیست! اما قاعدتا شما قادر به گرفتن وقت ملاقات در همان روزی که تماس می گیرید نیستید . این را هم میدانیم که کسی از انتظار طولانی مدت لذت نمی برد. اما اگر به یک کلینیک دامپزشکی معروف شلوغ مراجعه می کنید باید این زمان طولانی انتظار را هم بپذیرید.

4 ) یک ملاقات استاندارد با دامپزشک باید چگونه باشد؟

می توان گفت یک ملاقات خوب و مفید با دامپزشک بین 20 تا 30 دقیقه زمان می برد . البته برای برخی طول مدت ملاقات چندان اهمیتی ندارد . بیش از اینکه زمان ملاقات برای آنها مهم باشد ، این که در آن زمان چه میزان توجهی به حیوان خانگی آنها خواهد شد برایشان اهمیت دارد.

5 ) آیا کلینیک دامپزشکی مورد نظرتان یک سگ را در حالت اورژانسی می تواند ویزیت کند؟

در موقعیت های اورژانسی سریعاً به کمک های اولیه برای حیوان خانگی تان نیاز دارید. برای بسیاری از افراد این موضوع که دامپزشک بداند چگونه باید در مواقع اضطراری عمل کند و سعی نکند آنها را به کارشناس و دامپزشک دیگری ارجاع دهد، بسیار مهم است .

6 ) آیا وسایل و تجهیزات کلینیک، امکان مراقبت 24 ساعته را می دهد؟

این امکان رابطه کاملاً مستقیمی با کوچک یا بزرگ بودن کلینیک دارد . ارائه خدمات 24 ساعته با کوچک بودن کلینیک در تناقض است. پس شاید بهتر باشد که این سوال را اینگونه مطرح کنیم : آیا امکان ارائه خدمات 24 ساعته حتی بدون تجهیزات لازم را دارید؟

7 ) آیا در نزدیکی کلینیک دامپزشکی جا برای پارک کردن ماشین هست؟

ممکن است از نظرتان این مساله، موضوع مهمی نباشد ولی برای بسیاری از افراد اهمیتی زیادی دارد به خصوص در مواقع اضطراری . بهتر است که نهایتا جای پارک تا محل کلینیک 8 دقیقه فاصله داشته باشد. در مواقع ضروری خصوصاً در شهرهای بزرگ به حدی برای جای پارک مشکل وجود دارد که گاهی کلینیک ها مجبور به ساختن پارکینگ اختصاصی برای خود می شوند .

8 ) کار دامپزشک معمولاً چقدر طول می کشد؟

اینکه گاهی اوقات ممکن است کارها طبق برنامه پیش نرفته و طول بکشد را همه میتوانند درک کنند . اما آیا دکتر همیشه تاخیر دارد؟ این دیرکرد و تاخیر چه میزان به طول می انجامد ؟ 5 دقیقه یا 30 دقیقه ؟

9 ) آیا اتاق انتظار به حد کافی بزرگ هست؟

اتاق انتظار جایی برای سرگرمی و دلخوش کردن مراجعان نیست اما اکثر افراد ترجیح میدهند فضای آن به نحوی باشد که حیوانات آزادانه رفت و آمد کنند و مجبور نباشند به قول معروف از سر و کول هم بالا بروند .

10 ) چه میزان هزینه دارد؟

بسته به موقعیت جغرافیایی و تجهیزات کلینیک ، هزینه های دامپزشکی بسیار متغیرند و نباید قیمت را وسیله ای برای سنجش و انتخاب دامپزشک قرار دهید. گاهی اوقات مقایسه قیمت ها واقعاً سخت است. کلینیک هایی هستند که به دلیل انجام کارها و تست های بیشتر و حتی هزینه های گزاف مشهورند و در مقابل کلینیک هایی وجود دارند که به شما کار های کم هزینه و کارآمد را پیشنهاد می کنند . اینکه قیمت ، عامل اصلی در تصمیم گیری نیست کاملا درست است اما این بدین معنی نیست که نباید آن را در نظر گرفت .

.

وظایف دکتر دامپزشک در برابر حیوان شما:

 

1. گرفتن تاریخچه در مورد سگ یا گربه شما

دکتر دامپزشک باید سوالاتی در مورد بیماری حیوان خانگی شما یا در مواردی که حیوان سالم است، برای مطمئن شدن از سلامتی اش بپرسد.

هرچه تعداد سوالاتی که از شما پرسیده میشود بیشتر باشند، دامپزشک دقیق تر است چون هدفش گرفتن اطلاعات دقیق تری از شما به عنوان صاحب حیوان است.

2. معاینه کامل حیوان خانگی

پس از پرس و جو در مورد وضعیت سلامتی سگ یا گربه، دامپزشک باید معاینه بالینی کاملی انجام بده. معاینه بالینی شامل :

– لمس بدن

– گوش دادن با دقت به صدای قلب و ریه

– نگاه کردن به داخل گوش ها و در صورت لزوم همراه با اتوسکوپ

– نگاه کردن و بررسی چشم ها

– معاینه دقیق داخل دهان و دندان ها

– معاینه پوست و مو

و … هست.

3. انجام آزمایش های تشخیصی در صورت نیاز

دامپزشک ممکن است نیاز داشته باشه برای تشخیص دقیق مشکل حیوان و تجویز داروهای موثر، آزمایش های تکمیلی انجام بده. این آزمایش ها میتونن شامل آزمایش خون، رادیولوژی و سونوگرافی و … باشن.

4. تجویز داروهای مورد نیاز و نوشتن نسخه

بعد از اینکه معاینه و تشخیص دامپزشک کامل شد، برای پت شما داروهایی رو تجویز میکنه.

– این داروها ممکنه تزریقی باشن و در همون کلینیک تزریق بشن (معمولا برای نوبت بعدی تزریق هم باید به کلینیک مراجعه کنین)

– یا خوراکی باشن و خودتون مسئولیت خوراندنشون رو به عهده بگیرین.

چطور باید به گربه قرص یا شربت بدم؟

در هر صورت دامپزشک موظف هست که توضیحات کاملی رو در مورد نحوه تجویز و مقدار و زمان تجویز دارو در اختیار شما قرار بده.

نکته مهم: نسخه ای که دامپزشک مینویسه باید حتما روی سربرگ کلینیک بوده و تاریخ و مهر داشته باشه. مهری معتبره که نام و نام خانوادگی و شماره نظام دامپزشکی دامپزشک مربوطه در اون درج شده باشه.

5. پاسخگویی به سوالات احتمالی درباره نگهداری و توضیح درباره وضعیت بیماری سگ و گربه شما

این نکته مهم رو به خاطر داشته باشین که در مطب دامپزشکی، بعد از تشخیص بیماری، همه سوالاتتون رو از دامپزشک بپرسین و دامپزشک هم موظف هست به همه اون ها پاسخ بده.

خجالت نکشید! این حق شماست که در مورد وضعیت پت تون اطلاعات کافی داشته باشین.

.

پس از آنکه دامپزشک ایده آل خود را انتخاب کردید، سعی کنید که یک مراجعه کننده شایسته باشید!

تأمین مراقبت های پزشکی برای حیوانات خانگیتان، مستلزم پیدا کردن یک دامپزشک مورداعتماد است که بتواند بهترین امکانات و خدمات را در اختیار شما و حیوانتان قرار دهد. اما، این رابطه اصلاً یک طرفه نیست؛ شما به عنوان حامی و پشتیبان یک سگ، مسئول و موظف هستید که از ارتباط میان خود و دامپزشک مراقبت کنید. برای آنکه به یک مراجع شایسته و ایده آل تبدیل شوید، باید راهکارهای زیر را پیش بگیرید:

– اندکی زودتر از موعد مقرّر در کلینیک حاضر شوید (البته خیلی زود هم نه!) تا بتوانید به کارهای اداری و کاغذبازی های مرسوم هم برسید.

– حامی و پشتیبان سگ خود باشید؛ اما گاهی از اوقات باید عقب بایستید و کار را به دامپزشک واگذار کنید.

– اگر سؤالی در ذهن دارید، بپرسید. اگر قصد دارید نظر پزشکان دیگر را نیز بدانید، از دامپزشک خود بخواهید که شما را به آنها ارجاع دهند. همواره به یاد داشته باشید که ارتباط و تعامل، یک راهکار کلیدی است!

– صبور باشید و یادتان نرود که حیوانات، گاهاً غیرقابل پیش بینی خواهند بود! اعضای کلینیک های دامپزشکی باید برای وقت و زمان مراجعان، ارزش قائل شوند و تا حد امکان، به برنامه های زمانی و موعد ملاقات ها متعهد باشند. از سوی دیگر، مراجعان کلینیک های دامپزشکی نیز باید به یاد داشته باشند که گاهاً شرایط کلینیک، ناآرام و استرس زا میشود؛ و بعلاوه، بیماران اورژانسی نسبت به مراجعان عادی، مقدم هستند.

ارتباط میان خود و دامپزشک را به مثابه یک همکاری و شراکت تلقی کنید: هر دوی شما، بهترین ها را برای حیوان خانگیتان میخواهید و ضمن همکاری با یکدیگر، میتوانید تمام نیازهای او را برطرف کنید.

.

منابع :
. https://petpors.com
.https://www.irangan.com
.https://fereshtehpetclinic.com

راهنمای انتخاب کلینیک دامپزشکی مناسب