بازی منچ

در حال حاضر چند مورد از بازی هایی را که در دوران کودکی انجام میدادیم به خاطر دارید؟ بدون شک بعضی از سرگرمی ها را هرگز فراموش نمی کنیم. در این میان منچ یکی از خاطر انگیز ترین بازی های تخته ای است که همه ما از انجام آن به شدت لذت می بریم. منچ، یک بازی دوست داشتنی و ساده است که بخشی از دنیای کودکانه ما را رنگ آمیزی کرده است.

.

پیشینه بازی منچ

منچ یک بازی رومیزی است و اولین بار در  کشور آلمان و توسط یوزف فریدریش اشمیت مطرح شده است. این طراح بازی های فکری در سال 1908 و با الهام گرفتن از چند بازی قدیمی مانند پاچیسی، بازی منچ را طراحی کرده است.

پیشینه این بازی به سال های دور باز می گردد. نام منچ در ایران از واژه ابتدایی نام آلمانی این بازی یعنی  Mensch argere Dich nicht به معنای عصبی نشو مرد، گرفته شده است. این بازی قدیمی از زمان طراحی تا کنون در حدود 70 میلیون نسخه فروش داشته است.

اغلب ما دست کم یک مرتبه بازی منچ را تجربه کرده ایم. این بازی در دسته بازی های صلیب و دایره قرار می گیرد. اغلب این بازی ها به صورت مسابقه ای هستند و صفحه آن شبیه دایره ای است که با یک صلیب در وسط دایره، به چهار قسمت تقسیم شده است. شکل هندسی ابتدایی آن در تصویر زیر قابل مشاهده است.

عکس در مورد بازی منچ بیشتر بدانیم

وسایل مورد نیاز بازی منچ

تخته بازی منچ، مهره های منچ و 1 عدد تاس

.

قوانین بازی تخته ای منچ

این بازی می تواند با 2، 3 و یا 4 بازیکن انجام شود. تعداد خانه های این بازی 72 عدد بوده که شامل 16 خانه برای شروع بازی 4 بازیکن و 16 خانه برای اتمام بازی می باشد. 40 خانه دیگر هم مسیر بازی و حرکت مهره ها را با علامت مثبت به بازیکنان  نشان می دهد.

کل مهره های این بازی 16 عدد است و برای هر بازیکن 4 مهره در نظر گرفته شده است. در ابتدای بازی 4 مهره در خانه های کناری قرار می گیرند و بازیکنان باید در ابتدا مهره های خود را به انتهای بازی، یعنی ستون های افقی یا عمودی همرنگ خود برسانند و در نهایت برنده بازی فردی است که زودتر از همه بازیکنان بتواند تمام مهره های خود را پر کند.

مهره ها به ترتیب از بالا به پایین در خانه های انتهایی قرار می گیرند و بعد از رساندن مهره اول به مقصد، نوبت سه مهره دیگر فرا می رسد. مهره دوم  وارد بازی می شود و به ترتیب همین روند تا مهره چهارم ادامه می یابد.

البته روش وارد کردن مهره ها به خانه های بازی در خیلی از کشورهای دنیا مرسوم نیست، اما در ایران این بازی به این صورت انجام می شود که مهره ها باید سریع تر وارد خانه شوند. مبنای شروع و حرکت این بازی بر اساس تاس ریختن انجام می شود.

عکس در مورد بازی منچ بیشتر بدانیم

روال تاس اندازی در این بازی به صورتی است که اگر تاس عدد 6 را نشان دهد، می توان وارد بازی شد. بعد از آوردن عدد 6، بازیکن می تواند یکبار دیگر شانس خود را امتحان کند و مجدداً تاس بریزد. اصطلاحاً به این کار دریافت جایزه عدد 6 می گویند.

نکته قابل توجه در این بازی این است که در هر خانه فقط باید یک مهره قرار بگیرد و در صورتی که بازیکن با عددی که تاس به آن نشان می دهد در خانه ای قرار گرفت که مهره  حریف روی آن وجود دارد، می تواند آن مهره را حذف کرده و مهره خود را جایگزین کند.

مهره حذف شده برای ورود مجدد به بازی باید منتظر عدد 6 تاس باشد. علاوه بر این موارد، پریدن از روی مهره های دیگر در 4 مهره خانه مجاز نیست و فرد باید عدد مناسب را بیاورد و خانه ها را به صورت تک تک جلو رود.

.

تحلیل مهره های منچ با عناصر طبیعت

تخته منچ به صورت مربع است و این بازی در وسط یک مربع انجام می شود. در زمان های قدیم مردم تصور می کردند که کره زمین مربع شکل است و خورشید در مرکز آن قرار دارد، صفحه این بازی از شکل کره زمین به تصور مردمان قدیم الهام گرفته است.

چهار مهره کاربردی در این بازی نماد چهار عنصر اصلی حیات هستند، مهره آبی نماد آب، مهره زرد رنگ نماد باد، مهره قرمز رنگ نماد آتش و مهره سبز رنگ نماد خاک است. طبق نظریه زمین محوری باید اینطور بگوییم که زمین ثابت است و خورشید به دور آن می چرخد.

طبق همین نظریه زمین محوری، در صفحه بازی منچ باید هر مهره روی علامت + به دور زمین بچرخد. در این میان اگر تاسی که سمبل سرنوشت است بازیکن را یاری نکند، باید او به صورت مکرر این چرخه را ادامه دهد تا بتواند به پیروزی برسد. اگر چهار مهره بتوانند در مرکز تخته بازی جمع شوند به این معنا است که مهره ها به اتحاد رسیده و یکی از بازیکنان برنده بازی می شود.

.

سوالات متداول در زمینه بازی منچ

وسایل مورد نیاز برای بازی منچ چیست؟

برای این بازی به یک تخته منچ، 16 مهره با چهار رنگ مختلف و یک تاس نیاز داریم .

بازی منچ با چند بازیکن انجام می شود؟

این بازی می تواند با دو، سه و یا 4 بازیکن انجام شود.

نقش تاس در بازی منچ چیست؟

تاس تعیین کننده شروع بازی و اعداد روی آن مشخص کننده تعداد حرکت هر مهره است. هنگامی که عدد تاس شماره 6 را به یک بازیکن نشان دهد برای اولین بار او می تواند یکی از مهره های خود را وارد بازی کند.

.
منبع: https://baziza.ir